Waarom jouw bedrijf niet zonder Autoresponder kan

Niets meer zelf doen, maar lekker uitbesteden aan je ‘autoresponder’. Deze geweldige internet-techniek maakt iets mogelijk wat vroeger ondenkbaar was. Je CRM-systeem, emailmarketing en marketing automation zijn erop gebaseerd. Ze laten je bedrijf, je omzet en je winst groeien! Maar wat is een autoresponder precies? Je moet het zien als een soort ‘virtuele assistent’, die echter niet op de loonlijst staat.

Wat doet de autoresponder?  

De werkzaamheden die de autoresponder verricht, zijn misschien niet het meest boeiend. Maar ze moeten wel heel secuur worden uitgevoerd. Ik noem er een paar:

  • Een ebook binnen enkele seconden sturen, 24/7.
  • Daarna weten of het ebook ook gelezen is!
  • De gegevens van de aanvrager toevoegen aan de mailinglijst, zodat hij/zij later de nieuwsbrief ontvangt.
  • De laatste nieuwsbrief versturen aan elke  nieuwe aanmelder, dag en nacht.
  • De statistieken bijhouden van alle aanmeldingen en een grafiek tonen op het moment dat je erom vraagt.
  • Taken voor de toekomst alvast inplannen. Bijvoorbeeld dat iemand na een jaar uit de groep moet worden gehaald en daar op de juiste dag aan denken.

Het fundament van je emailmarketing, marketing automation en CRM

De autoresponder is, zoals je al begreep, geen mens, maar een computer programma. Een bepaalde trigger, bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het aankopen van een product, activeert hem en zorgt dat er een  reeks taken gelijktijdig worden uitgevoerd.

Ooit betekende een autoresponder alleen een automatisch verstuurd antwoord op een mail die werd ontvangen. (Het woord komt van auto= zelf, respondere =beantwoorden).

Maar inmiddels is de autoresponder het fundament waarop de hele emailmarketing en marketing automation van een bedrijf rust. Omdat de autoresponder automatisch zorgt voor het toevoegen van gegevens in je database, beschik je meteen over uitgebreide relatie-overzichten, die de basis zijn van je CRM systeem. Alles wat je relaties doen, zoals het aanvragen van ebooks of inschrijven voor een webinar, welke teksten ze openen, waar ze op klikken en wat ze kopen, wordt bijgehouden.

Bij Autorespond heeft de autoresponder in de afgelopen jaren zijn vaardigheden sterk uitgebreid. En hij is steeds slimmer geworden. Zo leert hij inmiddels van het gedrag van je relaties en speelt daar subtiel op in. Hij weet wanneer iemand geïnteresseerd is. Hij kijkt naar het open- en klikgedrag en kan op maat de juiste e-mails gaan versturen. Dat kan je vervolgens helemaal automatiseren.

Hieronder vind je voorbeelden van werkzaamheden, die door de autoresponders van Autorespond overgenomen worden.

  • Alles rondom e-mailmarketing. Zoals aanmeldingen via een formulier op je site verwerken, de gratis weggever sturen, de vorige nieuwsbrief direct versturen, nieuwsbrief inplannen, nieuwsbrief versturen aan de lijst, rapportage maken van open ratio, doorklik ratio, afmeldingen verwerken, statistieken van lijstgroei bijhouden, verschillende groepen vullen op basis van een ingevuld formulier, acties voor de toekomst in plannen zoals in een groep plaatsen. Verder zorgt de autoresponder dat andere systemen, zoals een leeromgeving, inloggegevens gaat versturen etc.
  • Alles rondom Marketing Automation. Zoals gerichte mailings inplannen op basis van allerlei triggers, zoals het open- en klikgedrag of het aankopen van een product. Salesflows starten of juist stoppen op basis van gedrag. Je kunt tags meegeven, punten toekennen, taken & agenda inplannen etc.
  • Alles rond CRM. Alle relevante gegevens worden door de autoresponders bij iedere relatie opgeslagen in een ‘kaart’. Er is een uitgebreid groepen-beheer mogelijk. Overzicht krijgen is daardoor heel gemakkelijk.

Wat levert zo’n slimme autoresponder jouw bedrijf op?

  • Tijd- en kostenbesparing
  • Vruchtbaar contact met relaties en bezoekers op je site, die relevante en gerichte info van je krijgen. Die een aanbod van je krijgen op het juiste moment.
  • Moeiteloos kunnen opschalen naar grotere bezoekersaantallen, zonder dat de kosten noemenswaard toenemen.
  • In contact kunnen blijven met je klanten.
  • Voortdurend de beschikking over allerlei metingen en statistieken. Ook de mogelijkheid om op ieder moment met grafieken inzicht te krijgen in je omzet, conversie, klanten etc.

Maar het allerbelangrijkst is dit. Autoresponders zorgen voor conversie, omzet, en winst, omdat ze van bezoekers op je site betalende klanten kunnen maken, zonder dat jij daar op hoeft te letten.

De autoresponder is onmisbaar geworden voor bedrijven die online marketing toepassen.

De autoresponders van Autorespond zijn gecombineerd met online betalen

Ons bedrijf Autorespond begon in 2004 autoresponders aan te bieden aan ondernemers. Inmiddels zijn we 16 jaar verder, maar de functionaliteit breidt zich nog steeds uit. We hebben in 2010 een shoppingcart geïntegreerd, waarmee klanten kunnen betalen met iDeal en direct facturen ontvangen. Dat heeft de effectiviteit van de autoresponder nog verder vergroot. Want, omdat je mailings, automation en shop in één systeem hebt, heb je ineens veel mogelijkheden voor aftersales en cross- up en downselling nadat iemand een aankoop heeft gedaan! Kijk hier wat de klanten van ons vinden.

Videostrateeg Noortje Janmaat heeft een filmpje gemaakt over de ’10 manieren waarop Autorespond haar bedrijf eenvoudiger maakt’.Ze