Steeds meer coaches en trainers creëren een ‘online academie’. Daar maken en verkopen ze de online trainingen als onderdeel van hun aanbod, waarmee de omzet sterk kan groeien. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, omdat je maar twéé tools nodig hebt om dit te bereiken.
Een online academie is erg waardevol voor je klanten. Die kunnen op ieder moment dat ze er tijd voor hebben hun training vinden en voortzetten. Ook kunnen zij er video’s bekijken en andere documentatie raadplegen, die belangrijk is voor hen en waarmee ze hun leerdoelen kunnen behalen. Het moet dus in de eerste plaats een online omgeving zijn waar cursisten prettig kunnen leren en hun leerbehoeftes kunnen botvieren.
Maar net zo belangrijk als het bieden van een prachtige leeromgeving zelf, zijn de tools die nodig zijn om cursisten voor je academie te krijgen. Het kunnen enerzijds de bestaande deelnemers zijn, die een nieuwe cursus aanschaffen, die aansluit op het leerproces. Anderzijds is er voor de online academie steeds een nieuwe instroom van buiten nodig.
Want een online academie die voortdurend nieuwe klanten aantrekt, kan een terugkerende bron van inkomsten worden, waarmee de investering wordt terugverdiend en uiteindelijk omzet en winst wordt gemaakt. En dan wordt het pas interessant, voor jou als ondernemer.
Inhoudsopgave
Voorwaarden voor een succesvolle online academie
Zo’n online academie die jou als coach extra omzet oplevert, moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daar kun je naar toe werken, terwijl je het aantal trainingen gestaag uitbouwt.
Bekijk onderstaande video, waarin Welmoet Babeliowsky (Autorespond) uitlegt welke voorwaarden dat zijn.
Verdienmodellen van een online academie
Hoewel het vaak ontzettend veel plezier geeft om deze online trainingen te creëren, kost het veel tijd en geld. Het goede nieuws is, dat je deze investering terug kunt verdienen! Er zijn meer verdien-modellen aan een online academie verbonden, dan je nu misschien bedenkt. In het webinar (zie onderaan) besteden we hier meer aandacht aan.
Dit gaat niet vanzelf. Om dit voor elkaar te krijgen heb je veel actieve en passieve marketing nodig. De trainingen moeten steeds opnieuw gepromoot en gelanceerd worden; het hebben van een lijst is een absolute must en biedt de basis voor effectieve emailmarketing.
Wat ik vaak zie is dat ondernemers een heel scala aan tools gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Soms wel drie of vier. Ze gebruiken een systeem voor emailmarketing, één voor landingspagina’s, een aparte shoppingcart en een aparte leeromgeving. Dat wordt dan allemaal aan elkaar gekoppeld en er zijn teams die klaarstaan om dat voor je te doen. Maar dat kan anders!
Online Academie maken in Wordpress
Het is mogelijk om met slechts twéé tools een online academie te creëren, waarmee je zowel promoot en verkoopt én een professionele afgeschermde leeromgeving hebt. Twee tools, die nauw samenwerken en die zorgen dat er veel processen geautomatiseerd kunnen worden.
Dit zijn de twee tools die je nodig hebt voor een online academie
1. De online leeromgeving (waar jouw cursisten hun studie kunnen volgen in een afgeschermde omgeving). Wordpress biedt een paar uitstekende plugins voor leden- en leeromgevingen. Die kan je zelf inrichten, maar dat kost veel tijd. Die tijd kan je beter besteden aan het maken van de trainingen zelf, omdat je daar uiteindelijk mee verdient en omzet maakt. Wees dus niet kortzichtig, maar laat je leeromgeving door een ervaren iemand inrichten, zoals Anita Faber. Zij heeft al de meest prachtige leeromgevingen voor haar klanten gebouwd. Iets wat je zelf niet snel voor elkaar krijgt.
2. Autorespond. Autorespond is voor de groei van je academie, de facturen, het drippen met emails, het versturen van de inloggegevens etc. Met dit systeem heb je een combinatie aan onmisbare tools, die dus zowel voor de promotie als de verkoop zijn van je online trainingen.
Omdat je in je bedrijf, naast je online academie waarschijnlijk een coach- of adviespraktijk hebt, gebruik je Autorespond voor alles in je bedrijf, dus niet alleen voor je academie. Je hebt dan alle mailinglijsten, groepen, klanten, prospects, leads en facturen etc. bij elkaar in één systeem.
Er zijn natuurlijk verschillende oplossingen voor leeromgevingen. Anita Faber heeft een mooie oplossing via Wordpress.
Online leren platform
Er is ook een totaaloplossing die heel interessant is, waarvan het online leren platform een onderdeel is. Je kunt daar ook je website, je community, landingspagina’s, etc. onderbrengen. Het gaat om een systeem dat heel goed samenwerkt met Autorespond: Platform Essentials. kijk hier voor meer info.
Met Platform Essentials kan je zorgen dat bezoekers op je site direct een training kunnen kopen en met dezelfde gegevens lid worden van je leeromgeving of community. Dat komt omdat het via Autorespond loopt en daarmee wordt dit proces geheel geautomatiseerd. Heel klantvriendelijk dus, want de klant hoeft maar één keer zijn gegevens in te vullen en stroomt gelijk door naar de training.
Je academie-processen zoveel mogelijk automatiseren
Hieronder legt Anita Faber (Rebranding en Technische totaaloplossing) uit in welke stappen je de online academie kunt automatiseren. Anita’ bedrijf bouwt leeromgevingen voor ondernemers.
Doe mee met ons gratis webinar!
Het kan dus veel eenvoudiger en sneller ingericht worden dan je denkt. Zodat je beter overzicht hebt, de kosten lager zijn er er geen fouten meer optreden in de koppeling van al die systemen!
Aanmelden voor het webinar, ‘Creëer een online academie (met slechts twéé tools) die je omzet laat groeien’ dat Welmoet Babeliowsky organiseert samen met Anita Faber, kan via deze link.
Tijdens dit webinar dragen we je tien manieren aan, die zorgen dat je academie heel lucratief kan zijn.
Ook laat Anita Faber ons twee mooie voorbeelden zien van succesvolle online academies, die als inspiratie kunnen dienen.
Daarnaast gaan we allebei onze allerbeste informatie geven over hoe je met een online academie je omzet kan laten groeien! Anita Faber werkt graag met Autorespond. Hieronder vertelt ze wat ze daarvan vindt!