Heb je ondernemers uit België in je online business? Dan heb je Peppol nodig. En Billit!
We hebben het al eerder aangekondigd, maar vanaf 1 januari 2026 wordt het in België tussen ondernemers verplicht om e-facturen te sturen.
E-facturen sturen naar Belgische ondernemers
Nederlandse bedrijven, die Belgische ondernemers als klant hebben, moeten zich óók houden aan deze wet. Dat betekent dat je een gewone factuur op pdf niet meer voldoende is om naar je klant te sturen.
Wanneer je online je producten en diensten B2B verkoopt is het vanzelfsprekend mogelijk dat je met je marketing ook Belgische ondernemers bereikt. Die kunnen hun bestellingen doen via de betaalknoppen op je site. Dat betekent dat ook jouw online business e-facturen ter beschikking moet hebben, die op het juiste moment naar de juiste klant worden verstuurd. Maar deze facturen moeten tegelijkertijd in jouw boekhoudkundige reeks passen.
E-facturen worden op een speciale manier, namelijk via het Peppol netwerk, verstuurd. Dat is vergelijkbaar met een telefoonnetwerk. Je hebt dan een provider nodig, die toegang heeft tot dit netwerk. Autorespond werkt daarvoor samen met Billit.
Lees hieronder hoe Autorespond het zo voor je regelt, dat op het juiste moment die Belgische ondernemer de e-factuur ontvangt, zonder dat je er omkijken naar hebt.
Oplossing van Autorespond
Met Autorespond heb je twee manieren om de klant facturen te sturen.
De eerste mogelijkheid is online laten afrekenen. Wanneer de klant online via jouw betaalknoppen in je webshop bestelt, zorgt Autorespond dat de Belgische ondernemer de e-facturen direct ontvangt. Hoe kan je dit voor elkaar krijgen? Daarvoor heb je een account bij Billit nodig. Dat koppel je vervolgens aan Autorespond, waar je bij de instellingen activeert dat er e-facturen moeten worden verstuurd naar die specifieke klanten. Daarna gaat alles vanzelf!
Autorespond zorgt dus samen met Billit dat als een Belgische ondernemer iets op jouw site koopt, er een e-factuur uitgaat naar die klant. Bij het afrekenen, in de checkout, geeft de ondernemer zelf aan dat hij deze e-factuur moet ontvangen. Je stuurt dus geen e-factuur teveel, wat jouw kosten hiervoor beperkt gaat houden.
De tweede mogelijkheid is losse facturen zelf aanmaken, bijvoorbeeld bij een dienst die je geleverd hebt of nog moet leveren. Ook die facturen kan je als e-factuur versturen, wanneer het een Belgische ondernemer betreft. Je vinkt dan in Autorespnd aan dat er óók een e-factuur moet worden verstuurd. Het loopt dan ook via het Billit account, hierboven genoemd.
Je kan al deze facturen in Autorespond blijven beheren. Er wordt gelijktijdig ook een gewone factuur in pdf-formaat gegenereerd voor jouw eigen boekhoudkoppeling. Moet er achteraf iets gewijzigd worden in deze factuur of moet hij vervallen worden? Dan kan dat in je Billit account, zodat de gecorrigeerde e-factuur wordt gegeneerd en verstuurd vanuit daar. Daarna heb je dan een aanpassing nodig in Autorespond om het daar kloppend te maken.

Kosten en aanbieding bij Billit
Verwacht je maar enkele facturen uit België? Dan kan je bij Billit een gratis account krijgen. Zijn het er meer, dan zijn de kosten afhankelijk van het aantal facturen dat verstuurd moeten worden; vanaf 7,50 euro per maand. Kijk onderaan op deze pagina voor de tarieven.
Wanneer je via deze link een account bij Billit opent, zijn de eerste drie maanden gratis.
Meer informatie
Welmoet Babeliowsky heeft samen met de Belgische ondernemer Cathy Tavernier van Optimazing een webinar opgenomen. Sluit aan om alle ins en outs te horen! https://optimazing-bvba.webinargeek.com/verplicht-e-factureren-vanaf-2026-voorkom-gedoe-en-regel-het-slim
Verder nog vragen; onze helpdesk staat er klaar voor. Mail naar support@autorespond.nl
Recommend0 recommendationsPublished in Gratis webinars, tips
Reacties