Corine van Zoelen (de yoga businesscoach): bij mij waren de kosten van Autorespond er heel snel uit!
Yoga business coach Corine van Zoelen werd geïnterviewd voor het webinar ’24/7 laten betalen via je site’, dat Autorespond onlangs heeft georganiseerd. Lees of bekijk hieronder haar hele verhaal.
Hoe Autorespond mij tijd oplevert
Corine van Zoelen: Ik ben inderdaad al sinds 2015 klant bij jullie naar alle tevredenheid. Het begon bij mij eigenlijk vanuit de Yogaboederij, waarbij ik online lesgaf. Sinds 2016 is dat uitgemond in mijn bedrijf : de Yoga businesscoach. Ik begeleid yogadocenten, maar ook coaches, masseurs en healers met het leiden van hun bedrijf. Dat begint met het starten van hun fysieke bedrijf en het begeleiden van hoe je een aanbod neerzet.
Toen ik zelf nog yogales gaf en live lessen, stuurde ik gewoon facturen maar dat was natuurlijk heel veel werk. Dan maakte ik eerst een factuur in Word, dat zette ik dan om naar een pdf, en dan verstuurde ik dat om het vervolgens handmatig bij te houden vanuit een map. Uiteindelijk heb ik een simpel boekhoudsysteem genomen. Ik weet nog dat ik dat die tijd best wel veel geld vond, 10 euro in de maand exclusief btw.
Uiteindelijk ben ik daarna overgestapt naar jullie, Autorespond. Toen dacht ik nog: zal dat wel lukken? Je bent natuurlijk in een start-fase. Uiteindelijk heeft het mij zo veel tijd opgeleverd, omdat ik al bij mijn eerste challenge die ik deed in 2015, er 1780 mensen op mijn lijst bij kwamen.
Ik zag al die mailtjes binnenkomen en mijn mailinglijst groeien. Ik dacht er nog over na hoe lang ik daar normaal gesproken over gedaan zou hebben om die handmatig in te voeren. Ik verstuurde mijn nieuwsbrief namelijk dan altijd in groepjes van 50. Nu ging ineens alles tegelijkertijd. Ik hoefde maar één mail te maken en de groep te selecteren en iedereen werd bereikt. Dit leverde mij dus zoveel tijd op, dat staat niet in verhouding tot wat ik anders kwijt was geweest.
Hetzelfde geldt voor de facturen maken vanuit jullie shoppingcart. Dat is ook ideaal. Je maakt een product aan ervoor in de shop. Veel mensen denken dat dat alleen voor online trainingen moet, maar dat is niet waar. Het geldt voor alle live yogalessen, die je bijvoorbeeld in een serie van 10 lessen aanbiedt. Dan kan je een product aanmaken van 10 lessen, een strippenkaart. Mensen betalen eerst en komen daarna pas op de lijst van deelnemers.
De meeste yogadocenten houden niet van administratie, want zij willen bezig zijn met mensen helpen.
Hoe kunnen yogadocenten die de switch naar online lesgeven willen maken het zich zo gemakkelijk mogelijk maken?
Het begint met het leren kennen van het Autorespond systeem. Je moet natuurlijk altijd wennen. Ik heb toen de training gedaan bij jou in Amsterdam in de Beurs van Berlage. Ik vond het heel fijn dat ik geholpen ben door jullie zelf. Het is vooral een kwestie van doen en het uitproberen.
Wat zijn voor jou de voordelen van Autorespond?
Ik vind het feit dat je één mail schrijft en het meteen naar duizenden mensen kunt sturen heel fijn.
Voor mij heeft het heel veel zichtbaarheid gebracht en dus ook meer vindbaarheid. Het is heel prettig dat mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met jou. Je kunt van tevoren dingen instellen, waar je nooit meer naar terug hoeft te kijken.
Ik vind het ook heel prettig dat jullie een Nederlands bedrijf zijn. In 2018 met de AVG, hebben jullie juristen ingehuurd en allerlei uitleg gegeven om zo jullie klanten te helpen.
Ook als je een vraag hebt aan de helpdesk krijgen we heel snel antwoord en ik hoor van andere online ondernemers, die met een andere tool werken, daar hele andere verhalen over. De helpdesk doet het bijvoorbeeld niet, of het is allemaal in het Engels. Ze hebben sowieso andere regels in verband met het AVG. Of ze moeten hele dure trainingen volgen om het systeem te snappen. Ik ben dus nog steeds heel blij met jullie.
Welke functie van Autorespond gebruik je het meest?
Mail zet ik nu het meeste in, producten en ook affiliates. Ik ben zelf affiliate van bepaalde producten bij andere ondernemers, maar mensen zijn ook affiliate van mijn producten. De statistieken vind ik ook heel interessant om te zien hoeveel mensen de mail hebben gehad, hoeveel het hebben geopend en op welke link ze hebben geklikt. Hier kan ik dan ook een gevolg op geven.
Ik kan mijn omzet per dag of maand inzien, maar ik kijk vooral naar de maandomzet bij de statistieken. Je kunt zien welk product het beste verkoopt en hoe dit komt.
De online programma’s vanuit de yogaboerderij heb ik gemaakt in 2015/2016 en die verkoop ik nog steeds. Ik heb een eenvoudige funnel gemaakt binnen Autorespond. Mijn aandacht ligt nu niet meer bij de yogaboerderij omdat ik geen fysieke yogalessen meer geef, maar bij mijn online yogaprogramma’s heb. Dat is natuurlijk ook fijn, dat als je meerdere programma’s hebt, je hier combinaties mee kan maken.
Over het terugverdienen van de kosten. Het is in het begin natuurlijk altijd een investering, hoe snel heb je die kosten eruit gehaald?
Dat is natuurlijk altijd afhankelijk van wat je aanbiedt en hoe je jezelf zichtbaar maakt. Bij mij waren ze echt heel erg snel eruit. In het begin waren die uitgaves eng en er komt zoveel op je pad als je begint met online ondernemen. Maar als je een studio zou nemen als ik nu even van mijn klanten uit ga, dan ben je ook bezig met de hele studio. Verbouwen, matten kopen, meditatiekussens en dekentjes. Je investeert in een sfeervolle omgeving en je betaalt elke maand huur. Als je een studio zou hebben, is Autorespond trouwens ook interessant, doordat je het ook voor gewone lessen kunt inzetten.
Uiteindelijk zijn het geen kosten, ik zie het als investering omdat het voor mij zo veel tijd oplevert, die ik kan besteden aan dingen die ik leuk vind. Ik heb het dus heel snel terugverdient.
Werkt Autorespond ook voor yogadocenten die off line én online willen werken?
Ja, dat is ideaal! Toen ik nog mijn eigen studio had, stuurde ik facturen vanuit Autorespond en kwamen er daarna herhalingsfacturen achteraan. Ik stelde in dat het per maand of per kwartaal ging. Ook als ik een workshop had of iemand anders kwam een workshop geven bij mij kon ik makkelijk een productcode aanmaken.
Ik denk dat het belangrijk om over te stappen naar online om met de tijd mee te gaan. Online is de toekomst maar de toekomst is nu. We weten niet wat voor maatregelen er genomen gaan worden in de toekomst. Op het moment dat we dit opnemen, zijn er al heel veel beperkingen in de studio’s. Heel veel docenten geven nu hybride les, bijvoorbeeld via zoom. Het vergt heel veel energie. Uiteindelijk denk ik niet meer dat we om online heen kunnen, ik ben er op tijd ingestapt. Als je het nu nog niet hebt gedaan moet je het nu gaan doen.
Recommend0 recommendationsPublished in Verhalen van klanten