Perfect voorbereid aan de slag met e-mailmarketing: 33 handige tips

Anne Raaymakers geeft tips over emailmarketing

Wil je aan de slag met e-mailmarketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit blog neem ik je mee in de wereld van e-mailmarketing. Zodat je goed voorbereid kunt starten of je huidige aanpak kunt verbeteren. Want je weet het: ‘the money is in the list’. Haal alles eruit wat erin zit met de tips in dit blog.

Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je jouw (potentiële) klanten op regelmatige basis door middel van een e-mail direct benadert. Je kunt het inzetten voor verschillende doeleinden:

  • Nieuwe klanten werven
  • Bestaande klanten overtuigen te kopen
  • Relatiebeheer
  • Bestaande klanten aan je binden

Voordelen E-mailmarketing

E-mailmarketing is een hele krachtig marketingtool om je omzet mee te verhogen of relaties mee te beheren. Het maakt gebruik van de voordelen die het internet biedt, het is gemakkelijk en goedkoop. Hier volgen nog enkele voordelen:

  • Persoonlijk.
  • Laagdrempelig.
  • Goedkoop, geen kosten verbonden aan het versturen van een e-mail in tegenstelling tot bijvoorbeeld papier, drukwerk, verzendkosten.
  • Snel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld papier, drukwerk.

Wist je dat het belangrijkste kenmerk van een goede e-mail is dat de inhoud niet over jou, je product of je bedrijf gaat, maar over de lezer? Iedereen leest een e-mail altijd met de gedachte: ‘Wat heb ik hier aan?’. Eigenlijk moet iedere e-mail een klein cadeautje zijn aan je klanten.

Ninjatip: noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief’. Als het een nieuwsbrief is, moet je steeds iets nieuws melden en je hebt misschien niet altijd nieuws. Daarnaast zijn mensen vaak allergisch voor nieuwsbrieven. Ze denken dan dat het de zoveelste spammail is met aanbiedingen.

In dit artikel noem ik het wel soms een nieuwsbrief, voor de duidelijkheid. Maar noem het in ieder geval naar je klanten toe geen nieuwsbrief 🙂

Soorten mailings

Er zijn ontzettend veel soorten mailings. Je kunt bijvoorbeeld regelmatig een e-mail sturen met info over de ontwikkelingen in je bedrijf of over je producten / diensten. Je kunt mails versturen die samenhangen met het aankoopproces of mails waarin je je nieuwste aanbieding deelt.

1. Zet meerdere soorten mailings in

Ik gaf net aan dat er verschillende soorten mailings zijn die je kunt inzetten. Doe dat ook en zet aparte reeksen mails in per doel. Ik geef je een paar voorbeelden van mailing die je kunt inzetten.

  • Uitnodiging: Organiseer je een event, dan kun je jouw doelgroep (ook) via deze weg uitnodigen.
  • Enquêtes/onderzoek: wil je de mening van je doelgroep achterhalen? Stel ze dan vragen via een korte enquête.
  • Servicemail: verandert er iets in je dienstverlening of is een product langere tijd niet op voorraad? Informeer je doelgroep hierover.
  • Nieuwsbrief: het middel voor regelmatig persoonlijk contact met je doelgroep (bijvoorbeeld 1 x per maand)
  • Geautomatiseerde mails: dit zijn berichten die automatisch worden verzonden door je e-mailmarketing software nadat in het systeem een trigger afgaat die je zelf kunt bepalen. Denk aan het aanvragen van een weggever, het bestellen van een product etc.

Je hebt veel verschillende geautomatiseerde mails die je kunt inzetten. Denk aan een bedankbericht (na aankoop of download), een welkomstbericht, een bericht als de klant jarig is of een bericht waarin je op een review vraagt. Er is echt van alles mogelijk. Bepaal welke soorten voor jouw business interessant zijn. Dat kunnen er ook meerdere zijn.

Ninjatip: Denk vooraf goed na welk soort mails je echt nodig hebt en hoe je dit gaat inzetten.

Voorbereiding

2. Bepaal het doel van je e-mailmarketing

Het belangrijkste is dat je een plan van aanpak hebt voor je e-mailmarketing. Want je kunt er echt alle kanten mee op. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor het aanbieden van waarde en van informatie, voor naamsbekendheid, voor je expertstatus, voor klantenbinding, voor inspiratie, voor het creëren van betrokkenheid of voor het uiteindelijk verkopen van je product of dienst natuurlijk.

Ninjatip: Neem een paar uur de tijd en schrijf je doel en je aanpak voor jezelf op (als je dit nog niet eerder hebt gedaan). Dit is je kapstok van waaruit je met je e-mailmarketing aan de slag gaat.

3. Heb je doelgroep helder voor ogen

Allereerst moet je je realiseren dat jouw marketing niet voor jou is. Jouw marketing is voor je ideale klant. Voor die mensen die je aan wilt trekken, bij wie je bekend wilt worden. Die jou moeten gaan vertrouwen.

Je marketing is voor die mensen die in je (web)winkel moeten komen, in je restaurant, in je praktijk, op je website, in je (web)winkel, die jouw product of dienst moeten kopen.

Kruip dus in het hoofd van je ideale klant en bepaal van daaruit waar jij behoefte aan hebt. Zo kun je relevante content maken voor je doelgroep: iets wat ze graag lezen en waar ze naar uit kijken. Je mag hier heel creatief mee omgaan.

Stel je hebt een nieuw product ontwikkeld: schrijf dan eens een blog over de verschillende manieren waarop je dat product kunt gebruiken. Op die manier maak je indirect reclame voor jouw product.

Ninjatip: stel jezelf bij iedere mailing die je opstelt weer de vraag: is dit relevant voor mijn doelgroep? Halen ze hier iets uit waar ze iets aan hebben?

4. Schrijf verschillende content voor verschillende doelgroepen

Dit is natuurlijk niet altijd nodig. Maar soms is een algemene mail naar iedereen niet de manier om (toekomstige) klanten aan je te binden. Dan moet je net een stapje verder gaan. Stel je verkoopt originele sokken en je hebt aparte collecties voor dames en heren. Als je dit echt goed wilt aanpakken, schrijf je voor beide groepen aparte content die hen echt aanspreekt.

Ik weet het: het is extra werk. Maar als je iets schrijft voor iedereen, spreekt het niemand echt persoonlijk aan. Datzelfde geldt voor iedereen die duidelijke subdoelgroepen (segmenten) heeft. Denk hierover na en neem het op in je e-mailmarketingplan.

Jouw mailinglijst

Dit is het belangrijkste onderdeel van je e-mailmarketing. Misschien heb je al een lijst, maar misschien begin je ook pas net. Geen probleem. Ga voor groei van je lijst, want die is goud waard.

5. Maak gebruik van een E-mail Serviceprovider

Er zijn verschillende gratis en betaalde mailprogramma’s die het versturen van de mails een stuk gemakkelijker maken. Zo heb je Mailchimp, Autorespond, Enormail, Active Campaign etc. Deze programma’s houden ook de regelgeving bij (bv. de spamwet): dat is altijd handig.

Verdiep je hier goed in. Kijk welk pakket het beste past bij de functionaliteit die je op korte en middellange termijn nodig hebt.

Ik gebruik zelf Autorespond om verschillende redenen:

  • Autorespond is heel gebruikersvriendelijk en gemakkelijk te leren.
  • De makers zijn Nederlands, alles is dus in je eigen taal. Ook de service.
  • Autorespond is een ‘all-in-one’ pakket. Je kunt er e-mails mee versturen, een e-maillijst laten groeien, automatiseringen instellen en er is (optioneel) een shoppingcart. Je hoeft dus niet meerdere systemen aan elkaar te koppelen, maar je hebt alles in een. Iets wat veel minder foutgevoelig is.
  • Je voldoet met Autorespond aan alle wettelijke verplichtingen (AVG). Hierover zo meteen meer.
  • Als je hulp nodig hebt krijg je dezelfde dag en vaak binnen een uur een (Nederlands) betrokken antwoord.

Je ziet het, ik ben een beetje bevooroordeeld, maar ik heb geen aandelen, hoor. Als jij liever met een andere ESP (Email Service Provider) aan de slag wilt, even goede vrienden. Alle tips in dit blog werken in elk systeem.

The money is in the list, dat heb je vast wel eens gehoord. Als je je bedrijf opbouwt op sociale media, bouw je op gehuurde grond. De likes, volgers en connecties zijn niet van jou. De e-mailadressen op je e-maillijst zijn wel van jou en je kunt hen op elk moment een bericht sturen wat direct aankomt en in de meeste gevallen gelezen wordt. Meer leren over e-mailmarketing en de e-mail service provider waarmee ik zelf dagelijks duizenden e-mails verzend? https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-eersteklas-e-mailmarketing/

6. Voldoe aan de wettelijke verplichtingen

Tegenwoordig is het online inschrijven voor een nieuwsbrief gebonden aan strikte regelgeving vanuit de spamwet. Zo moet je onder meer duidelijk aangeven waarvoor iemand zich precies inschrijft. Die informatie moet vooraf worden aangeboden (dus op de pagina waar iemand zich in wil schrijven).

Ook moet je de lezer wijzen op je privacyreglement. Verdiep je hierin en zorg dat je alles goed op orde hebt voordat je hiermee online gaat.

7. Vraag om toestemming voor het ontvangen van je mailings

Het is vanuit de AVG nodig dat je de mensen die je bijvoorbeeld een weggever mailt, om toestemming vraagt om daarna mailberichten toe te sturen. Mensen kiezen er dus actief en gericht voor om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.

Lees hier meer over in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/is-dubbele-opt-verplicht/

Hoe concreter je bent in de uitleg waarvoor ze zich inschrijven; hoe beter. Stel dat je eens in de 2 weken een nieuwsbrief verstuurd. Geef dit dan ook aan bij het vragen om toestemming. Ga je 1 x per maand een aanbieding mailen? Geef ook dit duidelijk aan. Dan weet degene precies wat hij kan verwachten: dat biedt transparantie en wekt vertrouwen.

8. Ga liefst voor een e-mail met platte tekst

Dat betekent dat je afbeeldingen en andere visuals liever achterwege laat. Een mail met platte tekst ziet er clean en persoonlijk uit.

Wist je dat eenvoudige mails zonder opmaak vaker geopend worden dan mails met allerlei toeters en bellen? Houd het simpel en rustig. Want al die toeters en bellen geven al snel het gevoel mee dat het om reclame gaat en dat schrikt sneller af.

9. Spreek de ontvanger persoonlijk aan

Het is belangrijk dat jouw bericht in de aanhef is gepersonaliseerd. Dat trekt de aandacht en creëert een gevoel van betrokkenheid. En dat is precies wat je wilt.

Je kunt ook verderop in de tekst nog een keer de voornaam van de lezer herhalen. Bijvoorbeeld als je een vraag stelt. Een voorbeeld: ‘Chantal, hoe staan jij hier eigenlijk in?’ Je merkt het; dat raakt meteen.

10. Zorg voor een uitschrijf-optie in iedere mail

Een ontvanger moet zich op elk gewenst moment kunnen uitschrijven voor jouw nieuwsbrief. Biedt ze die mogelijkheid in iedere mail die de verstuurd. De mailprogramma’s hebben hier vaak een functionaliteit voor die je onderaan je mail eenvoudig kunt toevoegen. Zo kun je dit gemakkelijk beheren en voldoe je ook aan die gestelde voorwaarde.

Ninjatip: het is slim om te vragen naar de reden van de uitschrijving. Stel dat vaker wordt aangegeven dat ze te veel mails ontvangen. Hiermee kun jij jouw aanpak verder verbeteren.

Ga voor groei van je mailinglijst

11. Laat je mailinglijst groeien

Ik zei het al eerder ”the money is in the list”. Maar hoe krijg je nu mensen op die lijst? Dat kun je bijvoorbeeld doen door een mooie weggever aan te bieden. Als mensen zich daarvoor aanmelden, komen ze automatisch op je mailinglijst terecht.

Dit proces gaat niet supersnel, maar op die manier bind je wel mensen aan je die ook echt interesse hebben in datgene wat jij aanbiedt. Het gaat bij een maillijst alleen om kwaliteit; niet om de kwantiteit. Het is een kwestie van geduld hebben: het loont zich echt.

Ik heb nog 22 tips voor je in dit blog, maar misschien wil je ze graag downloaden en bewaren, zodat je ze bij de hand hebt als je aan de slag gaat met e-mailmarketing: https://www.fanfactor.nl/gratis/perfect-voorbereid-aan-de-slag-met-e-mailmarketing/

12. Creatieve manieren om aan meer mailadressen te komen

Een weggever aanbieden is dus een manier om een mailinglijst te vullen. Hoe vestig je nu de aandacht op je weggever? Zet in je e-mail handtekening bijvoorbeeld een pakkende regel tekst met een linkje naar je weggever. Of breng je weggever regelmatig in beeld op social media. Doe dat wel op een ludieke manier: deel een tip en geef aan dat ze meer tips kunnen vinden in je E-book.

Wat denk je van de persoonlijke ontmoetingen in het dagelijks leven? Geef aan dat je een geweldig E-book hebt geschreven over het thema waar jullie het toevallig over hebben, vraag het mailadres en geef aan dat je het meteen doorstuurt. Breng je weggever ook onder de aandacht op bijvoorbeeld events of beurzen waar je in contact komt met jouw doelgroep.

Ninjatip: het is mogelijk om mailinglijsten te kopen. Niet doen natuurlijk; want de kans dat hier potentiële klanten tussen zitten, is bijzonder klein. En bovendien heb je geen toestemming om hen te mailen van deze mensen.

13. Ga voor extra zichtbaarheid

Heb je je post met de weggever geplaatst? Vraag meteen een paar ambassadeurs om je content te delen. Op die manier komt het bij meer mensen onder de aandacht. Daarnaast zorgt het algoritme van veel platforms voor meer zichtbaarheid zodra content (vaker) gedeeld wordt. Speel hier gericht op in.

Kijk ook eens in online groepen of je daar je kennis kunt delen. Vaak is het niet toegestaan je nieuwsbrief daar een op een te delen. Maar je kunt altijd je kennis en tips delen en zo werken aan je expertstatus. De mensen die je interessant vinden, gaan je dan vanzelf zoeken en vinden buiten de groep om.

In dit blog deel ik handige tips hierover: https://www.anneraaymakers.nl/top-10-meest-effectieve-social-media-tips-tricks/

De onderwerpregel

De onderwerpregel is het eerste wat de ontvanger ziet. Op basis daarvan beslist hij: open ik de mail of niet. Je moet de ontvanger met deze regel ‘verleiden’ om de mail te openen. Zorg dat de onderwerpregel opvalt en echt indruk maakt.

Die regel is dus van groot belang. Het moet jouw doelgroep meteen uitnodigen om de mail te openen.

14. Houd het kort

Ga voor 35 tot maximaal 50 tekens die je gebruikt in de onderwerpregel: niet meer. Wees hierin duidelijk en compleet over wat de lezer van de inhoud mag verwachten.

15. Ga voor een duidelijke en pakkende titel

Jouw mail moet opvallen tussen al die tientallen berichten die de ontvanger waarschijnlijk dagelijks binnenkrijgt.

Stel liever geen vraag in een onderwerpregel, maar ben juist stellig. Dus niet: ‘Wil je graag meer tijd hebben om voor leuke dingen?’ Maar ga voor ‘Houd zo meer tijd over voor leuke dingen’. Wees zo duidelijk mogelijk. Stel dat je 9 tips deelt in je nieuwsbrief, benoem het aantal (9) dan ook in de onderwerpregel.

16. Vermijd spam-achtige woorden

Bepaalde woorden worden in samenhang gebracht met spam. Met als gevolg dat jouw – met liefde opgestelde – nieuwsbrief door het mailprogramma van de ontvanger zonder pardon in de spambox verdwijnt. Dat moet je zien te voorkomen.

Vermijd zo veel mogelijk het gebruik van typische spam woorden, zoals; inkomen, geld, contant, gratis, free, kopen’ en munteenheden zoals € en $ en atuurlijk alle 18+ woorden.

Vermijd een overtollig gebruik van uitroeptekens en hoofdletters.

17. Geef wat je belooft

Zorg er ook voor dat de inhoud altijd gerelateerd is aan de onderwerpregel. De content van jouw mail moet dus nakomen wat in de onderwerpregel wordt beloofd. Als de inhoud (te) afwijkend is, zal de ontvanger je niet meer (zo) serieus nemen met alle gevolgen van dien.

De inhoud van je mailing

18. Schrijf content waar je doelgroep op zit te wachten

Dit is een hele belangrijke tip: schrijf alleen over onderwerpen die voor jouw doelgroep echt interessant zijn. Zorg voor écht waardevolle content die de moeite waard is om te lezen.

Dat kan van alles zijn, zolang het maar aanspreekt. Deel verrassende tips over je product of dienst. Dingen die ze nog niet weten of kennen. Zo maak je jouw content waardevol voor ze.

Organiseer je binnenkort een event? Promoot dan niet alleen dat evenement. Zorg voor een bijdrage van een enthousiaste deelnemer aan je vorige evenement. Laat diegene aan het woord en laat diegene de lezer enthousiasmeren.

Tenslotte vinden lezers het leuk om iets meer over jou te weten: deel gerust af en toe kijkjes achter de schermen en deel je ervaringen.

19. De lengte van je mail

Houd het kort maar krachtig en ga daarbij altijd voor: interessant, feitelijk en nuttig. Dat is een behoorlijke uitdaging. Houd je tekst relatief kort: jouw mail is er om te informeren. Het is geen boek of tijdschrift waar de lezer even lekker uitgebreid voor gaat zitten.

Een paar regels per onderwerp is genoeg als je meerdere onderwerpen aan bod laat komen. Gebruik de tekst in de mail als teaser. De lezer kan vervolgens doorklikken naar de uitgebreide tekst: bijvoorbeeld je nieuwste blog.

20. Laat je inspireren

Er zijn vast nieuwsbrieven in jouw mailbox die je meteen opvallen en die uitnodigen om ze meteen te openen. Probeer uit te zoeken wat maakt dat ze opvallen en waarom ze je uitnodigen om ze te openen en te lezen. Want met deze informatie kun jij je voordeel doen voor jouw mailings.

Haal je inspiratie uit de mails die je binnenkrijgt. Wat spreekt je aan? En wat stoot je juist af? Neem dit allemaal mee in de opzet van je eigen mailings.

Ninjatip: denk hierbij altijd vanuit je ideale klant; je persona. Heb je die nog niet precies voor ogen?

Lees dan dit blog en stel je eigen persona op om zo nog beter op je doelgroep af te kunnen stemmen: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

21. Speel in op emoties

Emoties zijn van groot belang voor je marketing. En dus ook in al je uitingen in je mails. Enkele belangrijke emoties voor mensen in een sociale omgeving zijn:

Verontwaardiging
Angst
Bewondering
Ontroering
Trots

Kijk maar eens naar wat mensen delen op social media. Waar ze op reageren, wat ze ‘liken’ of wat massaal viraal gaat. Dat heeft altijd te maken met deze emoties. Dat hoeft zeker niet altijd direct met jouw product of dienst te maken te hebben. Ga voor jezelf na wat jouw doelgroep nu eigenlijk ontroert, beangstigt, trots maakt, wat ze bewonderen en waar ze verontwaardigd over zijn.

Ninjatip: maak van je content nooit een puur promotiepraatje. Je kunt je product of dienst beter tussen de regels door in de spotlight zetten.

De Call to action (= CTA)

Een CTA is een opvallende button, een link of tekst op een afbeelding die ervoor moet zorgen dat lezers op je afbeelding of link klikken. Een CTA beantwoordt één vraag: Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van jouw mail?

Wat je doel ook is: een goed geformuleerde CTA stimuleert de lezer om een bepaalde stap te zetten. Want die zorgt ervoor dat de lezer in de actiestand komt richting jouw product /dienst.

22. Neem altijd een CTA op in je mail

Een simpele, maar belangrijke tip: zorg altijd voor een CTA in je mail. Als de lezer enthousiast is over jouw tekst in de mail, is het toch geweldig als hij nu de daaropvolgende actie op een presenteerblaadje krijgt aangereikt?

23. Zorg voor een duidelijke CTA

CTA’s zijn er in verschillende vormen en met verschillende doeleinden. Je kunt een CTA maken om je lezers uit te nodigen om iets te downloaden, een afspraak te plannen, een e-mail te sturen of je te bellen etc. Vertel ze wat ze moeten doen met duidelijke en beknopte aanwijzingen via de CTA-link of -knop.

24. Ga voor een opvallende CTA

Zorg voor een button in een opvallende kleur. Of maak gebruik van een link in een opvallende kleur. Alles is goed, zolang het de lezer maar opvalt.

25. Herhaal je CTA

Een CTA mag je gerust vaker in je tekst plaatsen. Bijvoorbeeld midden in de tekst waar het past en dan op het einde nog een keer. Zo maak je het de lezer gemakkelijk en hoeft hij niet omhoog te scrollen om de CTA te zoeken.

Wil je nog meer weten over de CTA? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/10-doeltreffende-cta-tips-voor-meer-klanten/

De frequentie

Hoe vaak je de mensen op jouw lijst mailt, is geheel aan jou. Bepaal wat het beste bij jou en je doelgroep past. Een keer per week is bijvoorbeeld vrij gangbaar. Maar dat mag ook gerust eens in de twee weken of eens in de maand zijn.

Ik heb nog 8 tips voor je in dit blog, maar misschien wil je ze graag downloaden en bewaren, zodat je ze bij de hand hebt als je aan de slag gaat met e-mailmarketing: https://www.fanfactor.nl/gratis/perfect-voorbereid-aan-de-slag-met-e-mailmarketing/

26. Voorkom onregelmatig mailen

Het is niet verstandig om onregelmatig te mailen. Of je nou dagelijks, wekelijks of 2-wekelijks mailt, zorg dat er een bepaalde regelmaat is.

27. Kies een vast moment

Mensen zijn gewoontedieren en houden van regelmaat en structuur. Het is slim om een vast moment te bepalen waarop je jouw mailing de deur uit doet. Kijk ook hier weer naar je doelgroep. Wanneer hebben zij een momentje voor zichzelf om rustig door de mailbox heen te scrollen?

Daarnaast is het voor de ontvangers prettig om te weten wanneer ze jouw mail kunnen verwachten: dan kunnen ze er alvast naar uitkijken.

De look & feel van je mailings

28. Gebruik weinig tot geen afbeeldingen

Wist je dat veel mailprogramma’s de afbeeldingen standaard niet downloaden? Dat gebeurt vanuit een stuk beveiliging. Het is belangrijk dat je mailing er ook zonder afbeeldingen professioneel en aantrekkelijk uitziet. Daarnaast zijn sommige afbeeldingen erg groot waardoor het laden langer kan duren.

29. Zorg voor een professionele uitstraling

Gebruik je toch een afbeelding, boven in de header bijvoorbeeld? Zorg ervoor dat die 600 bij 200 pixels groot is. Als het groter wordt, bestaat de kans dat je afbeelding niet goed wordt weergegeven.

30. Zorg dat je mail op alle apparaten goed leesbaar is

Je wilt graag dat iedereen je mail goed kan lezen. Maak gebruik van een mailprogramma waarin je responsieve nieuwsbrieven kunt opstellen. Dat betekent dat de content van de mail automatisch wordt aangepast aan het apparaat waarop het wordt bekeken. Zo is jouw bericht voor iedereen goed leesbaar.

Testen en verzenden

De opmaak van je nieuwsbrief is klaar en je bent tevreden over de inhoud. Voordat je de mailing de deur uit doet, moet je altijd een laatste check uitvoeren. Let daarbij op ontwerp, inhoud en de spelling.

31. Verstuur altijd een testmail

Test je bericht voordat je het echt naar je lijst verstuurt. Stuur een testmail aan jezelf of iemand in de buurt (collega of familielid). Kijk of de opmaak klopt op verschillende apparaten. Check of de linkjes goed werken en haal de allerlaatste typefoutjes er uit. Deze laatste check is erg waardevol.

32. Reageer direct op reacties van je lezers

Het is belangrijk dat de lezer snel een reactie krijgt als hij bijvoorbeeld een weggever aanvraagt of je per mail een vraag stelt. Zorg dat de weggever direct wordt toegezonden. Dat kan allemaal geautomatiseerd worden geregeld in je mailprogramma.

33. Reageer snel op reacties van je lezers

Persoonlijke vragen beantwoord je liefst dezelfde dag nog. Wacht je te lang met antwoorden, dan komt dat vaak minder professioneel en betrouwbaar over.

Nu weet je hoe je aan de slag kunt gaan met jouw e-mailmarketing of hoe je jouw aanpak kunt verbeteren. Veel succes gewenst!

Recommended1 recommendationPublished in tips
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties