Met artificiële intelligentie makkelijker je nieuwsbrief te maken; een revolutie!

Robot in je nieuwsbrief

Vandaag ga ik het hebben over een revolutionaire omwenteling bij content-creatie; het inschakelen van artificiële intelligentie.

Misschien heb je in Google wel eens de vertaling van een woord opgezocht. Je typt het woord dat je niet kent in het zoekscherm met ‘vertaling’ erachter en dan zie je snel een resultaat.

Je kan ook zinnen en hele stukken tekst laten vertalen.

Hoe werkt dat vertalen eigenlijk?

Een vertaalmachine maakt gebruik van artificiële intelligentie (AI) en machine learning om teksten van een taal naar een andere taal te vertalen. Dit gebeurt in drie stappen: 

1.     Het vertaalprogramma leest de brontekst en ontleedt deze om de afzonderlijke woorden en zinnen te identificeren.
2.     Het programma gebruikt vervolgens taalmodellen die zijn getraind met grote hoeveelheden vertaalde teksten om de betekenis van elk woord en elke zin in de brontekst te begrijpen.
etc.

Een machine struint dus door miljarden eerder vertaalde teksten, en selecteert uiteindelijk voor jou de vertaling waar het meest consensus over is. En dat kan in iedere taal, want ondertussen heeft de slimme machine uit al die teksten ook het juiste gebruik van de spelling en grammatica afgeleid.

Hoe zou het zijn als je dit ook voor je andere teksten kan doen, de artikelen voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld? Dat die ook voor je geschreven worden. Zou dat mogelijk zijn?

Ik heb goed nieuws, dat kan tegenwoordig ook. Dit is super interessant en ik denk dat dit een revolutionaire omwenteling te weeg gaat brengen voor iedereen die content creëert!

Er zijn verschillende Artificiële Intelligentie (AI) -tools waarmee je teksten kan laten genereren. Dus de teksten voor de artikelen in je nieuwsbrief, blog, website en salespagina’s.

Hoef je het dus niet meer zelf te doen, maar laat je van nu al je teksten door de computer schrijven? Is het beroep van tekstschrijvers hiermee overbodig geworden?

Nee, zeker niet. Je blijft zelf aan de basis staan van het creatieproces en het komt nog steeds op jouw vaardigheden neer om een goede tekst samen te stellen, waar kop en staart aan zit en die effectief is.

Het enige is dat je een fantastische nieuwe bron vlak bij de hand hebt die het schrijfproces versnelt. Je tekst zal completer zijn en er zitten elementen in die je niet zelf kan bedenken. 

Heb je even geen idee waar over je moet schrijven of zit je vast? Chat even met je AI-assistent en je kan zo verder. 

Kortom; je hebt duizend ideëen bij de hand, je kan meer content produceren in minder tijd en het kan een hogere kwaliteit krijgen, omdat je vanuit verschillende invalshoeken input krijgt.

Maar het is en blijft een hulpmiddel.

Wat nu slim is, is om te analyseren wat je nodig hebt voor de tekst in je nieuwsbrief. Die uiteindelijk een wervende en promotionele tekst is. Je wilt iets verkopen, neem ik aan.

Waaraan moet een goede marketingtekst voldoen? 

Er zijn een aantal dingen waaraan een goede marketingtekst moet voldoen.

Ten eerste moet de tekst duidelijk zijn en aan de hand van concrete voorbeelden uitleggen wat het product of de dienst doet en waarom het de moeite waard is om het te kopen of te gebruiken.

Ten tweede moet de tekst de voordelen van het product of de dienst benadrukken en aantonen hoe het kan helpen om de problemen of behoeften van de klant op te lossen.

Ten derde moet de tekst de aandacht van de lezer trekken door interessant en relevant te zijn, en moet hij of zij aangemoedigd worden om verder te lezen of op een call-to-action te klikken.

Ten slotte moet de tekst professioneel en overtuigend zijn, zodat de lezer het gevoel krijgt dat het product of de dienst betrouwbaar en waardevol is.

Bovenstaande werd door AI gegenereerd, maar ik geef er zelf deze draai aan:

1.     je wilt schrijven over de problemen die ze hebben

2.     je wilt ze koopargumenten geven, dus uitleggen WAAROM ze iets moeten doen

3.     je wilt ze uitleggen HOE ze iets moeten doen

4.     je wilt bezwaren wegnemen,

5.     je wilt over de resultaten vertellen

6.     je wilt verhalen vertellen en entertainen

Dat laatste is typisch iets wat niet kan met AI. Dat is namelijk zo persoonlijk, niemand weet over welke ervaring je wilt vertellen. Dat blijf je lekker zelf verzinnen.

Maar voor de punten één t/m vijf kan je absoluut artificiële intelligentie inzetten. 

In deze nieuwsbrief heb ik twee keer zo’n tekstgenerator ingezet. (zie de citaatblokken)

Ik heb daarvoor Jasper gebruikt en ChatopenAI. Bij Jasper kan je een ‘tone of voice’ meegeven, dus ‘wetenschappelijk’ of ‘promotioneel’. Wanneer je dat laatste doet, komt er zelfs een Call to Action in de tekst te staan.

Bij Chat Open AI kan je via een chat vragen stellen, waarna er zo ongeveer direct een door de computer-gegenereerd antwoord komt. Daar kwam uit wat boven in het blok staat. Ik heb dat exact overgenomen. Dat scheelde me wel wat tijd en denkwerk.

Ik heb nog even deze tool ingeschakeld om de ‘onderwerpregel’ van deze nieuwsbrief te bedenken.

Een andere toepassing van artificiële intelligentie voor je marketing zijn plaatjes, afbeeldingen en video. Dat is misschien NOG interessanter, ik kom hier snel op terug.

Welmoet Babeliowsky

Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties