Niemand zit op mijn nieuwsbrief te wachten
Een tijd geleden kregen we een bericht van een klant die besloten heeft om geen nieuwsbrieven meer te sturen. Dat kwam o.a. door verandering in haar werkzaamheden. Maar ze schreef ons ook:
…En wat veel erger is, niemand vraagt erom. Niemand mist mij!
Nu kan ik je wat vertellen: Er is werkelijk ook niemand die op mijn nieuwsbrief zit te wachten, dat weet ik zeker.
Maar daar trek ik mij niets van aan!
Ik ga niet wachten totdat iemand erop gaat wachten.
Ik verstuur hem gewoon! (En maak er daarna een blogpost van, vandaar dat je dit leest).
En dat heeft altijd effect. Emailmarketing werkt nog steeds heel erg goed. Het is de meest effectieve manier om klanten te bereiken die we kennen. Het is zelfs nog belangrijker geworden sinds er een Corona- crisis is. Dat maakt het een crisis-bestendig marketinginstrument.
Eén van de belangrijkste dingen die je kunt doen als ondernemer is dus een goede positieve houding ontwikkelen t.o.v emailmarketing. Dat is gewoon heel slim om te doen.
Waar je je dus overheen moet zetten is het volgende:
- Dat er al zoveel nieuwsbrieven zijn en dat ze ook nog eens de jouwe krijgen in hun overvolle mailbox!
- Dat je soms ook wel eens geen reactie krijgt!
- Dat niet iedereen hem leest!
- Dat niemand het opmerkt als je hem een tijd niet stuurt!
- Dat je veel afmeldingen krijgt, vooral als je iets promoot!
Voor het lanceren van producten en diensten zijn er veel emails nodig. Dat kan oplopen tot wel veertig emails per keer. Als je dus niet je schroom en weerstand overwint en niet durft te mailen, verkoop je minder en dat is slecht voor je omzet (en je pensioen later).
Want wat een mooie lijst, met mensen uit je doelgroep die geïnteresseerd in je zijn, jou opleveren?
- Dat je met iedere nieuwsbrief klanten binnenhaalt. Dat is wat Anne Raaymakers doet, zoals ze vertelt in dit filmpje.
2. Dat iedere abonnee op deze manier een hoge waarde voor jou vertegenwoordigt, die zorgt dat de ROI (return on investment) positief uitslaat.
3. Dat lanceren van nieuwe diensten veel gemakkelijker wordt en goedkoper is. Dat weet iedereen die nog geen lijst heeft opgebouwd. Je bent dan aangewezen op adverteren bijvoorbeeld, wat een hoge investering vraagt.
4. Dat je altijd een middel hebt om in interactie met je klantengroep te staan. Je kunt enquêtes houden, direct vragen stellen, vragen beantwoorden die je ontvangt. Zo kun je je aanbod scherp houden en afstemmen op je klant.
5. Je bouwt langzaam en gestaag aan een geweldig marketinginstrument, dat je kan blijven gebruiken zolang je bedrijf bestaat en de doelgroep en het dienstenaanbod ongewijzigd blijft. Dat laatste is een vereiste van de Telecommunicatiewet. Er in blijven investeren is belangrijk, want juist in crisis-tijden, wanneer het misschien wat minder goed gaat met je bedrijf, kun je terugvallen op je lijst.
Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Reacties