Anne Raaymakers: door vaker te mailen steeg mijn omzet met 30%
Anne Raaymakers is sinds 2012 klant bij Autorespond. In het kader van het webinar ’24/7 klanten laten betalen via je website’, (over de shoppingcart van Autorespond) heeft Welmoet Babeliowsky haar geïnterviewd over haar ervaringen met Autorespond en haar gevraagd welke tips ze andere ondernemers kan geven.
Wie is Anne Raaymakers?
Anne Raaymakers is social media marketing expert en eigenaar van het bedrijf FanFactor, dat sinds 2009 ondernemers helpt om online klanten te krijgen. We kenden haar in eerste instantie als de ‘Facebook marketing queen’, maar inmiddels heeft ze er ook de andere sociale media bij betrokken.
Wat betekent de shoppingcart van Autorespond voor Fanfactor?
Anne: Praktisch gezien is het een goede manier om mijn spullen te verkopen, ik verkoop alles online. Ik heb hiervoor even gekeken wanneer ik mijn eerste verkoop heb gedaan via Autorespond en dit was in februari 2012.
Dus meer dan acht jaar werk ik nu met Autorespond. In het begin was het een manier om mijn e-mails en mijn nieuwsbrieven te kunnen verzenden. Later ben ik ook heel actief dingen gaan verkopen. In het begin waren dit alleen tickets voor het Facebook event, dat ik toen drie keer per jaar hield. Later zijn daar online producten bij gekomen.
Het is dus een heel essentieel onderdeel van mijn bedrijf want zonder Autorespond, heb ik geen shoppingcart en zonder shoppingcart kan ik geen spullen verkopen.
Bij welke ondernemers past Autorespond het beste volgens jou en wat is het perfecte moment om in te springen met Autorespond?
Anne: Ik denk voor álle ondernemers. Ondernemers willen altijd investeren, met als doel meer te verkopen en nieuwe klanten te krijgen. Ik denk dat het belangrijker is om je e-maillijst te laten groeien en je community te vergroten. Dus als je start, en dan hoef je misschien nog niet te starten met producten te verkopen, maar wel met bijvoorbeeld downloads en nieuwsbrieven. Dan denk ik dat dit voor iedere ondernemer belangrijk is, zeker in deze tijd.
Ik was zelf in 2012 nog niet erg bekend met dingen als e-mail marketing en online dingen verkopen, dus voor mij was het ook allemaal nog nieuw. Toen ik met Autorespond aan de slag ging was het voor mij allemaal heel gebruikersvriendelijk en makkelijk te doen. Ik heb het over het algemeen zelf uitgevogeld, dus ook voor de beginnende ondernemer is het een tool die je heel snel kunt implementeren in je bedrijf.
Heel veel ondernemers gebruiken natuurlijk graag gratis tools om hun bedrijf te laten groeien, maar over het algemeen voldoet dat gewoon niet. Er zijn natuurlijk tools die wel voldoen maar als je kijkt naar e-mail marketing, shoppingcarts en online verkoop, dan moet je met een professioneel product aan de slag gaan, vind ik.
Wat zou je nu anders doen dan vroeger met onze tool?
Anne: Ik kan niet heel snel iets bedenken wat er echt fout is gegaan, maar wat ik anders zou doen, dat heeft eigenlijk niet zo zeer met de shoppingcart te maken, is het vaker versturen van e-mails. Als ik nu kijk naar het aantal mails dat ik verstuurde in 2012 tot ongeveer 2 jaar geleden en hoeveel ik nu verstuur, is dat heel veel vaker.
Ik verstuur nu bijna dagelijks een coaching mail. Nu denk je misschien wie wil er nou dagelijks een mail ontvangen? Echter de verkopen zijn met 30 procent gestegen sinds ik dat doe. Ik verkoop iedere dag, omdat ik een mail stuur. En dat had ik veel eerder moeten doen!
Kan je nog een tip geven? Dus iets wat je nu toepast wat je extra omzet brengt, naast het vaker mailen.
Anne: Ja, er is nog iets wat ik eigenlijk eerder had moeten doen en dat is meteen dan een tip. Ik verkoop een social media content planner, voor mensen om hun content te plannen op social media.
Dit verkoopt erg goed, die verkoop ik nu sinds 2 jaar en het is een van mijn topproducten. Maar dit is wel een heel laaggeprijsd product dus op het moment dat mensen die kalender kopen, en dit gebeurt iedere dag, krijgen ze meteen daarna een ander aanbod. Dit had ik veel eerder moeten doen, want 40 procent van alle kopers gaat voor het volgende aanbod. Nu verkoop ik aan dezelfde klant dus twee of drie producten.
Tip: ‘Maak een producten-opbouw en verkoop die in de shoppingcart achter elkaar aan dezelfde klant‘. Dit is ‘social marketing’.
Ik had al na een paar maanden door om dat zo te doen en dit hebben we nogal houtje-touwtje in elkaar gezet omdat de shoppingcart toen nog niet de orderbumpfunctie had. In het begin kochten mensen iets en dan betaalden ze het en dan kwamen ze op een dankuwel-pagina waarop stond: ‘Ik heb nog iets voor je’. Nu in de nieuwe shoppingcart kan dat dus automatisch en hierdoor is het nog veel beter gegaan.
Dit is echt een inzicht van mij en ik denk; waarom deed ik dat niet eerder?
Je moet dus zorgen dat je een producten opbouw hebt in je bedrijf. De klant koopt bij mij de social media content-kalender, daarna koopt hij de kant-en-klare social media afbeeldingen en daarna koopt hij een cursus, alles vlak achter elkaar.
Ik leer andere ondernemers ook hoe ze zo’n producten-opbouw moeten maken. Ja zeker, dat is namelijk ‘social marketing’. Marketing voeren op een hele sociale manier. De nieuwe marketing, dat mensen het leuk vinden dat je ze dat aanbiedt.
Merk je dan ook dat de klanten in een koopstand staan? En klopt het dan dat het tweede en het derde product duurder zijn dan het eerste?
Anne: Ja, dat is wel interessant, want ze zeggen vaak: dat moet een goedkoper product zijn dan het eerste. Dat kan ook, die test heb ik ook gedaan. Je gaat kijken wat het beste werkt en wat willen de mensen? Dat vergeten ondernemers vaak, wat hun publiek daadwerkelijk wil. Dus vraag het ze en ga het testen. Weer een tip te pakken!
Jouw shoppingcart werkt de hele dag door, wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Anne: Dat betekent natuurlijk voor mij meer vrijheid. Meer omzet creëert meer vrijheid. Het is zo dat al mijn producten, daar heb ik natuurlijk vroeger veel tijd aan besteed, maar nu niet meer zoveel tijd aan hoef te besteden. Op het moment dat een verkoop binnenkomt, hoef ik daar op dit moment niks meer voor te doen.
Ik heb dat zelfs helemaal geautomatiseerd want als iemand een cursus bij mij koopt en een shoppingcart, krijgt hij of zij automatisch een factuur, daarna een bevestigingsmail met inlog en ze kunnen vervolgens meteen inloggen waar de cursus voor hun klaar staat. Er komen ’s nachts verkopen binnen want ik ben sinds kort ook bezig op de Engelstalige markt.
Autorespond betekent meerdere dingen voor mij. In de eerste plaats een tool waarin ik dagelijks werk, omdat ik natuurlijk dagelijks een e-mail verstuur. Daarnaast een tool waardoor ik altijd heel blij word namelijk waardoor ik kan zien welke verkopen er die dag zijn geweest. Ik heb altijd een financieel doel: per dag, per week of per jaar. Ook een tool waar ik steeds weer nieuwe ideeën van krijgen. Dat ik bedenk of dat ook mogelijk is voor mij: hoe kan dit voor mij werken en wat kan ik daarmee?
Het is eigenlijk één van de motoren onder mijn vliegtuig waardoor ik snel stijg.
Ik ben wel heel benieuwd, wat voor ideeën heb je gekregen dan?
Anne: Onder andere dat van de shoppingcart. Dan krijg ik een mail van jou waarin staat: we hebben een nieuwe shoppingcart. Dan ga ik kijken hoe dat eruit ziet en hoe dat werkt, toen heb ik van jou nog een Webinar gevolgd waarin je dit uitlegde. Dan ga ik kijken hoe dit voor mij van toepassing is.
Toen kwam de orderbump om de hoek kijken en hebben we dit geïmplementeerd. Maar ook als ik kijk naar de emaillijst en hoe je die kunt doen groeien, ik blijf maar inspiratie krijgen op allerlei gebieden. Ik wil altijd meer, als iets goed gaat denk ik hoe kan ik dit nog beter en vaker doen? Heel veel ondernemers denken: ik moet iets nieuws doen. Ik zeg altijd: ‘je moet niet iets nieuws doen, iets wat goed ging in het verleden moet je gewoon beter en vaker doen’.
Zou je nog vaker dan één keer per dag willen mailen? Twee of drie keer per dag bijvoorbeeld?
Anne: Wie weet, toen ik begon met één keer per dag mailen, was ik het niet eens met mezelf. Ik testte het en het bleek heel goed te werken dus wie weet probeer ik dat ook uit.
Hoe kom je dan zo makkelijk aan die nieuwe content?
Anne: In het verleden voordat ik met FanFactor begon was ik psychotherapeut en ik heb dit geleerd bij mijn opleiding. Ik benader de marketing altijd als psychologie, het is eigenlijk een soort beïnvloeding van je klant en dat is gewoon pure psychologie natuurlijk. Dus mijn achtergrond daarin is wel handig, daar haal ik graag veel content uit maar ook wat er dagelijks met mijn klanten gebeurt.
Ik blog ook wekelijks de afgelopen negen jaar, dus dat zijn heel veel blogs. Ik hergebruik die ook wel eens, ik denk altijd wat drie jaar geleden goed werkte gaat het nu ook goed doen dus die actualiseer ik dan. Je hebt al zo veel, dat zien veel ondernemers niet, iedere keer iets opnieuw maken is nergens voor nodig. Herhaling is heel krachtig.
Het klopt dat het veel discipline kost. Ik schrijf de mail altijd in de ochtend om vijf uur, als ik opsta. Andere mensen gaan mediteren of hardlopen, ik ga mails schrijven.
Ja, dan is het klaar en dan kan hij eruit. Soms als ik in de flow zit kan ik er een paar van tevoren schrijven. Maar mijn creatieve tijd is altijd ’s ochtends vroeg, als de wereld nog niet wakker is en ik daar lekker zit te werken. Mijn werkdag is om 2 uur afgelopen.
Wat zou het voor jou betekenen als Autorespond het internationaal ondernemen helemaal faciliteert?
Anne: Dat zou voor mij betekenen dat ik overschakel naar de internationale shoppingcart. Dat moet ik nu extern regelen, dan heb ik alles in één systeem. Dat vind ik ook de kracht van Autorespond, de reden waarom ik er ooit mee ben begonnen en ook altijd zou blijven. Er is geen enkel vergelijkbaar product in Nederland waarin je de shoppingcart en het e-mailsysteem in één hebt. Dat vind ik fijn, ik verstuur een e-mail en ik zie precies wie in die e-mail iets gekocht heeft, waarom en waar hij op geklikt heeft. De combi is voor mij goud en het is heel prettig om alles in één systeem te hebben. Als de internationale shoppingcart er is ben ik zeker de eerste gebruiker.
Welmoet: Ja, de shoppingcart gaat er anders uitzien, het komt dan voor iedereen beschikbaar in je account. Je hoeft niet te kiezen. Nou ik vind het super wat je allemaal vertelde, ik vind het heel leuk om te horen! Ontzettend fijn dat je het wilde doen en bedankt.
Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends, Verhalen van klanten