Staat de AVG toe dat ik mijn lijst laat groeien met een gratis e-book?

Gratis weggevers

Het komt regelmatig voor dat klanten denken dat ze, wanneer ze een e-book aanbieden, apart toestemming moeten vragen voor de nieuwsbrief. Dat kan er voor zorgen dat die potentiële klant daarna niet meer gemaild kan worden omdat hij/zij niet de nieuwsbrief wenste te ontvangen.

Waarschijnlijk komt dit voort uit een misverstand, dat is ontstaan in de tijd van de invoering van de AVG in Nederland in 2018, zo’n drie jaar geleden.

In de AVG staat namelijk dat je toestemming ‘vrijelijk’ moet krijgen en dus niet mag afdwingen. Je mag geen dienst weigeren als iemand geen toestemming wil geven. Eigenlijk zegt de AVG dus dat je je gratis weggever zomaar moet weggeven!

Maar is dat wel zo?

Waar komt het eigenlijk vandaan, dat je via een ebook mensen op je lijst zet en zo je lijst laat groeien?

Daarvoor moeten we terug naar de begintijd van emailmarketing. Naar de tijd dat ‘permission marketing’ uit Amerika overwaaide. Men ging mensen laten aanmelden voor een nieuwsbrief, waarin inhoudelijke content stond, maar tegelijkertijd het aanbod kon worden gepromoot in een evenwichtige verhouding. Je mocht dus commercieel zijn in die nieuwsbrief, want daarvoor was er toestemming verkregen! Nog nooit eerder was het zo goed mogelijk om alleen een geïnteresseerde doelgroep te bereiken, die openstond voor zowel jouw inhoudelijk als promotionele boodschappen. Mooier kon het niet.

De allereerste coaches en trainers die een nieuwsbrief of e-zine aan gingen bieden, hadden geen moeite om aanmeldingen te krijgen. Men snakte naar de informatie die op deze manier werd overgebracht. Ik ken ondernemers die mails kregen van hun abonnees met de vraag wanneer de volgende nieuwsbrief weer kwam! Dat zal je tegenwoordig niet zo vaak meer meemaken, uitzonderingen daargelaten.

Naarmate er echter steeds meer nieuwbrieven kwamen, die niet zo’n hoge kwaliteit hadden en die vaak niet relevant genoeg waren, werd dat steeds lastiger en trad er stagnatie op in de aanmeldingen. Veel ondernemers lukte het niet meer om de lijst te laten groeien, maar ze begrepen wel dat dit heel belangrijk is voor de omzet.  

Als snel kwam men erachter dat het woord ‘nieuwsbrief’ hier schuldig aan was. Met een nieuwsbrief weet men niet wat men krijgt en vaak is het teleurstellend. De mailbox werd voller en voller met nieuwsbrieven die er niet toe deden, die niet relevant waren. Tijd voor een verandering dus. Het moest veel duidelijk worden welke specifieke kennis er wordt geboden, zodat goed kon worden beoordeeld wat je er aan had!

Daarom gingen ondernemers een ‘gratis weggever’ aanbieden in ruil voor het e-mailadres. Een ebook bijvoorbeeld, met relevante, waardevolle en interessante informatie en kennis. Het aanbod van weggevers breidde zich snel uit naar e-mailcursussen, webinars en challenges. En dat is tot op de dag van vandaag heel effectief gebleken.

Ondernemers bieden dus geen nieuwsbrieven maar, maar een cadeau bij het aanmelden en daar groeit de lijst nu vaak weer heel hard door. Het is niet helemaal gratis, omdat men betaalt met het e-mailadres.

Terug naar de AVG. Daarin staat dus dat je toestemming ‘vrijelijk’ verkregen moet krijgen en niet mag worden afgedwongen. Je mag geen dienst weigeren als iemand geen toestemming wil geven. Maar hiermee komt ‘permission marketing’ in gevaar, omdat lijsten hierdoor minder snel groeien. Heus niet iedereen, maar een groot deel van je doelgroep wil wel je ebook, maar niet je nieuwbrief ontvangen namelijk.

Nu is dus tijd voor de ondernemer om op te komen voor zichzelf. Voor de ondernemer geldt dat hij omzet moet maken, dat de schoorsteen moet roken en dat er brood op de plank moet, of niet soms! We zijn geen gesubsidieerde instelling die cadeautjes mogen uitdelen die iemand anders betaalt. Nee, we willen onze lijst laten groeien! We willen graag gratis onze kennis geven, maar daar zijn andere manieren voor. De lijstgroei mag niet in gevaar komen, want dat ga je voelen in je portemonnee.

Daarom gaan we terug naar de tekst van AVG, omdat daar de oplossing te vinden is. Je biedt niet meer een ebook aan in ruil voor het emailadres, nee. Je biedt een ebook in combinatie met de nieuwsbrief aan, als één geheel en daarvoor vraag je toestemming. Je geeft een cadeau, dat uit twee delen bestaat. Men kan niet het één krijgen zonder het ander, er is geen keuze bij. Voor de aanmelder geldt: take it or leave it. Transparanter kan het niet. Niks geen addertjes onder het gras.

Die combi-toestemming regel je in het formulier, met één vink.

Mocht men toch alleen het ebook willen en de nieuwsbrief niet, (die mensen zitten er tussen natuurlijk) dan staat er in de eerste nieuwsbrief die men ontvangt; de afmeldlink onderin, waarmee men zich kan afmelden. En daar is geen enkel bezwaar tegen!

gerelateerde artikelen