Geen mailinglijst, maar wel veel volgers. Is dat slim?

‘Ik heb geen noemenswaardige mailinglijst, een verouderde weggever en er draaien geen funnels op mijn site, maar toch verdien ik een miljoen per jaar!

Dit schreef een bekende businesscoach onlangs op Facebook.  

Het klopt inderdaad dat je kan focussen op grote groepen volgers in de sociale media, wat zij succesvol inzet. 

Maar daar kleven grote risico’s aan.

De sociale media hanteren onvoorspelbare algoritmes waar je geen vat op hebt. Het kan zijn dat je bereik ineens een stuk minder wordt. Je kan geblokkeerd worden op je eigen account waardoor het onmogelijk wordt je posts te plaatsen. Je volgers bereik je alleen nog via hoge advertentiekosten, die wisselend van hoogte zijn en heel vaak weing opleveren.

Je eigen lijst, daarentegen, is en blijft van jou. Je hebt alles in eigen hand. Op langere termijn is dit dus een kostbaar bezit.

Uit onderzoek blijkt dat de ROI (return on investment) van nieuwsbrieven onverminderd hoog is. Onder consumenten en bedrijven is email het meest populaire middel om iets te kopen, terwijl de sociale media zich daar minder voor lenen.

Kortom; emailmarketing werkt nog steeds goed, maar hoe pak je het aan? Op mijn vraag in mijn vorige nieuwsbrief, reageerde Rimke de Groot, (van Ik Help Jou Online) met haar methode om snel een groep vol te krijgen.

Zij schreef: 

‘Ik wil graag mijn voorbeeld delen van wat voor mij werkt: ik doe regelmatig een korte e-maillancering van 72 uur. Op de eerste dag mail ik een link naar een waardevolle video die op mijn website staat en waarin ik goede tips deel – nog zonder een aanbod te doen.

Op de tweede dag stuur ik dan een mail waarin ik vertel over mijn aanbod, op de derde dag een mail waarin ik vragen over mijn aanbod beantwoord en op de vierde dag stuur ik vroeg in de ochtend nog een reminder dat het de laatste kans is om gebruik te maken van het aanbod.

Ik herhaal dit enkele keren per jaar. Onlangs heb ik met deze e-maillancering 12 klanten gekregen voor een aanbod waarbij ik eigenlijk maar 10 plekken had – en dankzij jullie fijne Shoppingcart-software verkocht ik ook nog een upsell’.

Een fantastisch resultaat natuurlijk.

Maar er zijn nog andere slimme technieken om meer uit je emailmarketing te halen. Die zijn inmiddels veranderd en daarvan wil ik je op de hoogte brengen. Eigenlijk draait het alleen nog maar op het bereiken van één ding, waaruit je resultaat kan voortvloeien.

Volgende week leg ik je tijdens het webinar ‘Zo haal je het meest uit je nieuwsbrief’ uit wat op dit moment als de slimste technieken gelden om de meeste conversie uit je lijst te halen. Ik geef je een aantal voorbeelden van converterende teksten!

Het webinar vindt plaats op 22 november om 11.00 uur. 

gerelateerde artikelen

Reacties