Is de nieuwsbrief een geschikt middel voor jou om aan klanten te komen?

Woman writing on her notebook in a cafe

Ben jij een startende ondernemende kenniswerker, zoals een coach of trainer, en overweeg je een nieuwsbrief te starten om leads en klanten te krijgen?

Dan wil ik je graag alvast waarschuwen: een nieuwsbrief inzetten is niet zonder uitdagingen! Het is niet voor iedereen weggelegd, dus het is belangrijk om goed na te denken of het écht bij je past.

Is jouw verdienmodel gebaseerd op het vullen van uren, groepen en zalen?

Wat voor soort bedrijf heb je? Heeft jouw bedrijf een verdienmodel dat niet alleen draait om het werven van steeds nieuwe klanten, maar ook om het behoud en de terugkeer van bestaande klanten?  Dan is emailmarketing een uitstekend instrument om steeds iedereen te bereiken.

Wil je dus je agenda goed gevuld hebben met  1-op-1 sessies met klanten, maar ook voortdurend groepstrainingen organiseren die vol zitten en life events organiseren? Dat betekent dat er continu tijd en energie voor marketing nodig is om de stroom klanten op gang te houden en dan is een nieuwsbrief een eenvoudig, effectief en betaalbaar instrument voor jou.

Welke eigenschappen zijn belangrijk bij een nieuwsbrief?

Als dat allemaal zo is, heb je bepaalde eigenschappen nodig om succesvol te zijn. Ik heb een lijst samengesteld van kenmerken waarvan ik denk dat je eraan moet voldoen om succesvol emailmarketing in de praktijk te brengen. 

  • Je zit boordevol kennis en expertise en je hebt geen moeite om die GRATIS te delen.
  • Je hebt een opvallende, originele en interessante visie op de zaken in je vakgebied, die je boeiend voor het voetlicht kan brengen.
  • Jij begrijpt dat het niet om jou draait, maar om de lezer. Bij iedere nieuwsbrief, iedere tekst die je schrijft baseer je je op het ‘whats in it for me’-principe. 
  • Je deelt zonder moeite persoonlijke informatie en weet hoe belangrijk het is om jezelf als mens te laten zien.
  • Je bent zeker geen perfectionist en maakt voortdurend fouten, maar gebruikt deze als leermomenten om je schrijfvaardigheden continu te verbeteren, zodat je teksten steeds wervender worden.
  • Je hebt geen schroom om een tweede mail te sturen met een correctie erin wanneer er iets fout is gegaan.
  • Je hebt geen moeite om bij lanceringen extra vaak mailings te doen, die puur commercieel zijn. 
  • Je begrijpt dat een nieuwsbrief niet altijd direct resultaat oplevert, maar dat dit een stap is in een langetermijnstrategie.
  • Je haakt dus niet direct af als je nieuwsbrief af en toe niets oplevert.
  • Je hebt een open mind voor de nieuwsbrieven van anderen, zonder meteen te denken: “Dat is weer iemand die loopt te leuren om klanten te werven.”
  • Je hebt geen gewetensbezwaren om de pijnpunten van je doelgroep te benadrukken. Je weet dat je ze in beweging moet krijgen met wat drama, want je begrijpt wat de gevolgen kunnen zijn als ze jouw aanbod NIET benutten. Je accepteert dat je het reptielenbrein van klanten moet aanspreken om omzet te kunnen maken en daar hoort het vergroten van angst bij.
  • Het komt niet bij je op dat je met je nieuwsbrief mensen lastig valt, maar ziet het als waardevolle communicatie die jouw doelgroep verder helpt.
  • Je weet precies wat je diensten opleveren en je kan precies benoemen waarom het voor je klanten belangrijk is om in jouw aanbod te investeren.
  • Je hebt ijzersterke argumenten waarom iemand bij jou moet kopen en weet exact welke transformatie ze kunnen verwachten.
  • Je herhaalt jouw boodschap met overtuiging, keer op keer, misschien tot vervelens toe voor jezelf. Omdat je begrijpt dat je doelgroep misschien net dat ene moment nodig heeft om te besluiten actie te ondernemen.

Als jij je herkent in deze kenmerken, dan is het investeren in een nieuwsbrief echt een slimme zet! Het draait om focus, consistentie en weten wat je biedt. Het kan dan heeel lucratief zijn, je letterlijk miljoenen opleveren en jarenlang voor goede inkomsten zorgen.

En nu het systeem kiezen dat bij je past!

Ben je ervan overtuigd dat nieuwsbrieven sturen een goede manier voor je is, zorg dán dat je een systeem gebruikt dat bij je past! Dat zou heel goed Autorespond kunnen zijn, dat je gratis kan uitproberen via deze link

Recommend0 recommendationsPublished in tips, Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties