E-mailmarketing is en blijft de nummer één tool om klanten te krijgen

Number 1 address sign on a wall

Terwijl de wereld verandert, blijft e-mailmarketing aan de top staan van de meest effectieve marketingmethodes die er zijn. Een onmisbare schakel voor ondernemers die een krachtig en effectief middel zoeken om klanten te bereiken en te behouden.  

“Ik ben heel nieuwsgierig naar de trends,” hoor je vaak in de marketingwereld. Er is een constante drang om te innoveren, om de nieuwste en beste strategieën toe te passen. En toch, te midden van deze drang naar vernieuwing, is het de moeite waard om even stil te staan bij de blijvende kracht van e-mailmarketing. Onderin worden enkele trends benoemd.

Liever luisteren? Welmoet Babeliowsky en Danielle Riemersma hebben er een podcast over opgenomen:

“Waarom is e-mailmarketing nog steeds de beste tool om klanten te krijgen?” zou je je kunnen afvragen. Sociale media zijn toch ook heel belangrijk en SEO, adverteren en nog veel meer. Dit zijn de redenen:

1. Je hebt bijna volledige controle

Eén van de meest waardevolle aspecten van e-mailmarketing is de mate van controle die je hebt. Je bepaalt hoe je nieuwsbrieven eruit zien, wat je erin zet en hoe je ze verstuurt. En het belangrijkste; aan wie. In principe stuur je alleen aan mensen die dat willen en die daarvoor toestemming hebben gegeven. Deze controle stelt je in staat om je merk op een consistente en effectieve manier klanten en prospects te benaderen.

De berichten in sociale media worden bepaald door de algoritmes, dus je hebt geen invloed op in hoeverre jouw berichten getoond worden aan de juiste mensen. Terwijl je bij dit middel dit alles zelf onder controle hebt. Daarnaast is de lijst in jouw bezit en kan nooit door iemand afgepakt worden.

De ROI (return on investment) is uitstekend te noemen; de kosten zijn laag en het rendement is hoog.

E-mailmarketing is en blijft dus de kern van de verkoopmotor van je bedrijf. Terwijl je met social media berichten de aandacht trekt, komt de daadwerkelijke verkoop tot stand via de e-mailmarketing. Heb je duizenden volgers op Instagram, de verkoop zal uiteindelijk via je mailings verlopen. Deze trend benadrukt de onmisbare rol van e-mail in het conversieproces.

2. Doelgericht emailen

De kracht van e-mailmarketing ligt in het feit dat je jouw doelgroep heel nauwkeurig kunt bereiken, op de plek waar ze dagelijks komen; hun inbox. Hoewel nieuwe communicatiekanalen opduiken, blijft e-mail een constante in het dagelijks leven van mensen. Je boodschap direct in de inbox van je doelgroep brengen, biedt een unieke kans voor betrokkenheid.

Door te segmenteren en gepersonaliseerde e-mails te sturen, kan je meer kansen halen uit e-mailmarketing. Dit betekent dat je jouw boodschap kunt afstemmen op de specifieke interesses en behoeften van je ontvangers, waardoor de kans op betrokkenheid en conversie wordt vergroot.

Hoe kan je je resultaten van emailmarketing zo hoog mogelijk maken?

1. Stuur geen één mail te veel

Belangrijk bij effectieve e-mailmarketing is het voorkomen van overbodige mails. Overmatige mails kunnen leiden tot afmeldingen en een kortere maillijst. Het is essentieel om goed te targeten en alleen relevante inhoud en aanbiedingen naar je doelgroep te sturen. Op deze manier vergroot je de kans dat je mails worden geopend, gelezen en je klanten krijgt voor je aanbod. 

Door mensen in specifieke groepen te categoriseren kun je zeer gerichte en relevante e-mails versturen die perfect aansluiten bij hun behoeften en het verkoopproces.

2. Het vermijden van louter commerciële emails is belangrijk voor een positieve klantbeleving

De boodschappen die je stuurt mogen commercieel zijn, maar zorg dat het in balans staat met inhoudelijke content. Door mensen in specifieke groepen te plaatsen (iets wat heel eenvoudig kan met Autorespond), voorkom je dat ze onnodige communicatie ontvangen, wat de relevantie van je boodschap vergroot en irritatie voorkomt. Heeft iemand het product gekocht? Stuur dan geen emails meer waarin je het product aanbeveelt.

3. Sterke onderwerpregels én openingsalinea om op te vallen in een mailbox

Er zijn twee momenten waarop jouw abonnees kunnen afhaken bij jouw mailing. Dat is bij de onderwerpregel en bij het begin van het artikel.

Sterke onderwerpregels zijn nodig om mensen jouw emails te laten openen. Maar ook is een goede openingszin of introductie-alinea nodig, waarmee je direct de aandacht trekt van de ontvanger. Dat moedigt doorlezen aan en ook jouw aanbod zien. Het werkt het beste als je in de bovenste alinea over problemen schrijft van je doelgroep én de dramatische gevolgen ervan.

Het is dus meer dan slechts een zinnetje toevoegen; het is een kans om de aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat ontvangers daadwerkelijk doorklikken naar je waardevolle content.

Wanneer je, na het schetsen van het probleem, de transformatie beschrijft die gemaakt kan worden als men jouw product of dienst koopt, komt dat zeer overtuigend over. Geef altijd argumenten om te kopen en zorg dat je ingaat op bepaalde bekende bezwaren.

4. Wat heel belangrijk is, is dat je je e-maillijst schoon houdt

Het op peil houden van de bezorgbaarheid van je e-mails begint met het regelmatig opschonen van je lijst. Verouderde of niet-bezorgbare adressen moeten onmiddellijk worden verwijderd om te voorkomen dat je e-mails niet aankomen en om de goede reputatie van jouw afzenderdomein te behouden.

Naast niet-bezorgbare adressen is het even belangrijk om inactieve abonnees te identificeren en te verwijderen. Langdurige inactiviteit kan de betrokkenheid verminderen en de prestaties van je nieuwsbrief beïnvloeden.

Je e-mailreputatie is kostbaar. Door je lijst actueel en relevant te houden, behoud je een sterke reputatie als afzender. Dit vergroot de kans dat je e-mails de inbox van je ontvangers bereiken en niet in de spamfolder belanden.

Het schoonhouden van je e-maillijst heeft niet alleen voordelen voor je reputatie, maar het beperkt ook je kosten. Door alleen te mailen naar relevante en geïnteresseerde ontvangers, voorkom je verspilling van je budget.

5. Groeien, leren en optimaliseren van je e-maillijst

In de wereld van e-mailmarketing is het niet alleen belangrijk om je lijst schoon te houden, maar ook om deze actief te laten groeien. Dat laatste doe je door het ontwikkelen van nieuwe, relevante gratis weggevers. Denk goed na over wat mensen belangrijk vinden en waar ze zich voor aanmelden. Hoe actiever je hierin bent, hoe sneller je lijst groeit, en hoe relevanter je wordt als ondernemer.

Een krachtige insteek is essentieel voor enorme e-maillijstgroei. Mensen zullen eerder downloaden als je een onweerstaanbare aanpak hebt. Vermijd algemene benaderingen en richt je op wat mensen op dit moment willen. De sleutel is om te begrijpen wat hen motiveert en dit te integreren in je aanpak.

Uitschrijvingen zijn onvermijdelijk en vormen een natuurlijk onderdeel van het spel. Het is normaal om teleurgesteld te zijn, maar het is essentieel om te begrijpen dat uitschrijvingen vaak de eerste reactie zijn. Ze geven feedback, maar het kopen komt vaak later. Het is een proces waar mensen tijd voor nodig hebben.

Zorg daarom altijd voor verversing in je lijst, zelfs als deze op een gegeven moment stabiel lijkt. Dit vermindert de impact van uitschrijvingen en zorgt voor een gezonde en actieve e-maillijst.

6. Inspelen op het reptielenbrein: gebruik van drama en angst

Het menselijk brein reageert sterker op angst en drama dan op positieve prikkels. In je e-mailmarketingstrategie kan het dus effectief zijn om in te spelen op angsten, zij het subtiel. Bij een onderwerpregel als “Wat is het beste moment om een nieuwsbrief te sturen” of  “wat is het slechtste moment om mijn nieuwsbrief te sturen”,  wordt de tweede beter geopend. Waarom?

De tweede wekt namelijk angst op voor verlies, en dat spreekt het reptielenbrein aan. Want misschien doen wij dit ook wel fout en dat verlies willen we zoveel mogelijk beperken.

Durf daarom af te wijken van de standaard tekst. Creatieve, vernieuwende zinnen en onderwerpen wekken nieuwsgierigheid op en maken je nieuwsbrief opvallend anders.

7. Het naleven van de GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is van essentieel belang

Voor het opbouwen van vertrouwen en het creëren van betrokkenheid is het waarborgen van de GDPR  belangrijk. 

Door onnodige bevestigingsmails te elimineren, kunnen ondernemers een betrokken e-maillijst opbouwen zonder afbreuk te doen aan naleving en gebruikerservaring. Deze strategieën vormen de sleutel tot succesvolle e-mailmarketing binnen de kaders van de GDPR.

Bij het aanbieden van weggevers, webinars of andere bronnen kunnen GDPR-beperkingen toekomstige communicatie bemoeilijken. Deze uitdaging wordt aangepakt door een combinatiekeuze te introduceren. Gebruikers beslissen hierbij of ze zowel het directe geschenk als toekomstige nieuwsbrieven willen ontvangen, waardoor een aparte bevestigingsmail overbodig wordt.

Wat zijn de trends voor 2024?

1. AI als content creator

Als laatste zijn er enkele opmerkelijke trends die de toekomst van e-mailmarketing bepalen. De opkomst van artificial intelligence biedt een boeiende mogelijkheid voor het makkelijk creëren van content.

Het proces waarmee een artikel tot stand komt kan enorm versneld worden, door AI koopargumenten te laten genereren, maar ook bezwaren tegen jouw dienst. De mogelijkheden zijn eindeloos.

2. Machine learning voor diepgaand inzicht in de data

Ieder bedrijf dat nieuwsbrieven verstuurt verzamelt gegevens. Heel veel gegevens, die opgeslagen worden door je emailprovider, zoals Autorespond. Denk bijvoorbeeld aan het openings- en klikgedrag in combinatie met gekochte producten. Wanneer je deze gegevens gaat bestuderen, kan je heel veel leren over je doelgroep en op basis daarvan nieuwe plannen maken en toekomstige slimme bedrijfsstrategieën uitzetten.

Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties