Hoe je als trainer of coach op je website een salesflow kunt maken, die passief inkomen oplevert
Hugo Bakker is een voormalige onderwijzer, die een bekende marketing coach is geworden. Hij is nu specialist in het verkrijgen van passief inkomen. In mijn onderzoek naar de werkelijke succes van marketing automation kwam ik bij hem terecht.
Ik ken Hugo al een tijdje als klant bij Autorespond en ik kreeg hem ooit bij mij thuis op de thee. Als ik aan hem denk, doemt meteen het beeld van passief inkomen bij me op. Ik kreeg daarom het idee om hem te vragen hoe hij het aanpakt met marketing automation (sales funnels) en wat nu eigenlijk zijn resultaten ermee zijn.
Hugo Bakker: ‘Ik heb een salesfunnel met een automatische flow gemaakt op de website voor trainers, coaches, docenten, leerkrachten en procesbegeleiders: 101 werkvormen.nl, die erg goed loopt.
Hoe pak ik het aan? Het begint met goed gevonden worden. Heel veel trainers googelen op woorden als ‘energizers’, ‘teambuilding activities’. Met meer dan 150 verschillende woordcombinaties komt mijn site op nummer één bij Google. Op sommige dagen komen er 1000 bezoekers.
Op mijn website kunnen ze een gratis eboek downloaden, dat heet ’33 gratis energizers’. Na het downloaden ontvangen ze een welkomst-email, waarin ze naar een downloadpagina worden gezonden. Maar voordat ze daar naar toe gestuurd worden, gebeurt er nog iets anders!
De aanmelding is met dubbel optin; ze moeten hun aanmelding dus eerst bevestigen. Er verschijnt dus een tussenpagina, die ik de ‘dank je wel pagina’ noem. Daarin zeg ik: je moet je aanvraag nog bevestigen, maar in de tussentijd heb ik een aanbieding voor je’. Met een grote knop ‘aanbieding’. Als ze daar op klikken komen ze op een salespagina van een ebook met een audio-opname; normaal kost deze 27 euro, maar nu slechts 17 euro. De conversie daarvan is heel hoog, tussen de 5% tot 20%! (afhankelijk van het seizoen).
Daarna bevestigen ze de aanmelding voor het gratis ebook en komen ze op de downloadpagina daarvan. Op dat moment begint de salesfunnel. Die bestaat uit enkele opvolgmails. Op dag 3 komt een ‘content mail’ met nog zo’n energizer, op dag 5 weer één. Op dag 7 krijgen ze een speciale aanbieding met een deadline, voor mijn duurdere product ‘De 101 werkvormen-bibliotheek”. Op dag 8, 9, en 10 krijgen ze daar herinneringen van. Zodra ze gekocht hebben, worden ze al eerder uit die cyclus gehaald.
De verkoop van de werkvormen-bibliotheek loopt heel goed. Niet iedereen koopt het eerste of het tweede product, uiteraard. Maar ze zijn er wel van op de hoogte geraakt. In mijn verdere nieuwsbrieven kan ik af en toe de ‘niet kopers’ opnieuw het aanbod doen, bijvoorbeeld met Kerst. Dat doe ik met behulp van dynamische content (in Autorespond), waarmee ik alleen de ‘niet kopers’ bereik’.
Hugo Bakker: ‘Wat mijn resultaat is? Ik verdien tussen de 1000 en 2000 euro passief inkomen per maand, helemaal organisch. Dus zonder te adverteren. Ik ben nu bezig nieuwe salesfunnels te maken!
Wat kunnen we leren van Hugo? Hier een opsomming van de ingrediënten van een succesvolle salesflow.
- Denk niet te moeilijk over het maken van flow; je kunt het heel simpel houden.
- Maak een gratis weggever die je doelgroep erg graag wil hebben en die goed gevonden wordt in Google.
- Maak een goedkoop product en een iets duurder product (met hetzelfde thema als de gratis weggever).
- Benut de opt in schermtekst door er een aanbieding te doen van het goedkope product.
- Stuur daarna ‘content emails’ en doe een nieuw aanbod van het duurdere product.
- Zorg voor tijdsdruk en wederkerigheid.
- Bouw autoriteit en vertrouwen op met ‘content emails’.
- Gebruik een gecombineerd 1 op 3 systeem (zoals Autorespond) zodat je het hele proces kunt automatiseren, en ook de productaankoop in de flow kunt verwerken en niet onnodig hoeft te mailen.
Welmoet Babeliowsky
Recommend0 recommendationsPublished in tips