Salesfunnel maken, zo gaat dat snel en makkelijk met Autorespond

Colleagues Comparing Sales Reports

Er zijn een heleboel redenen waarom je een autoresponder wilt gebruiken, maar een van de belangrijkste is dat je een automatische e-mailfunnel wilt maken en een salesfunnel maken is hierin een belangrijke stap.

Waarom een funnel maken? Omdat je wilt voorkomen dat je handmatig e-mails moet versturen. Met al het gedoe en kans op fouten van dien. Kortom: je wilt automatiseren. Het 1 keer klaarzetten en het daarna loslaten. Dat is fijn voor jou als ondernemer maar ook voor je VA. Dan is deze taak klaar, de basis staat.

Salesfunnel maken, hoe ik dat als VA doe

Als je VA (of als je ondernemer bent, voor jezelf) een funnel maakt is de allereerste stap om die funnel heel goed uit te denken. Waar kun je aan denken:

• Wat wordt de starttrigger van de funnel? Kortom: welke actie zorgt ervoor dat de mails die je klaarzet ook daadwerkelijk verstuurd worden?

• Met welke frequentie wil je mails versturen? Kortom: hoe lang moet er gewacht worden voordat een volgende mail wordt verstuurd?

• Zijn er gebeurtenissen waardoor iemand uit de funnel wordt gehaald? Bijvoorbeeld: als je aanbod X hebt en iemand heeft gekocht, dan wil je niet dat die persoon nog tig mails krijgt met ‘koop X’. Want hij of zij heeft X al gekocht.

• Zijn er uitzonderingen? Bijvoorbeeld: stel je hebt meerdere weggevers en na het aanvragen van de verschillende weggevers start voor iedere weggever DEZELFDE mailreeks. Wil je dan dat als mensen meerdere weggevers aanvragen, dat ze iedere keer dezelfde mails krijgen? Waarschijnlijk niet, doe er dus wat aan.

• Zijn er bepaalde acties die ervoor zorgen dat je wilt dat mensen uit de funnel gehaald worden? Bijvoorbeeld: als iemand in een mail op een bepaalde link heeft geklikt dat die persoon direct in een hele andere funnel wordt geplaatst. Hierbij kun je denken aan dat je in een mail een aanbod hebt gedaan en dat een lezer op dit aanbod heeft geklikt. Hij of zij heeft blijkbaar interesse, dus doorpakken dan maar met een funnel die gericht is op dat specifieke aanbod.

• Je wilt natuurlijk bijhouden wat leads gedaan hebben. Wat hebben ze aangevraagd? Op welke links hebben ze geklikt? Lezen ze je mails (openen ze de mails)? Allemaal zaken die je kunt regelen door mensen aan groepen toe te voegen, tags mee te geven en punten toe te kennen. Zo krijg je steeds beter beeld van hoe actief en geïnteresseerd bepaalde personen op jouw e-maillijst zijn.

• Wat gebeurt er als iemand het eind van je funnel heeft bereikt? Door naar een andere funnel? Of komt die persoon alleen nog op de ‘nieuwsbrief’lijst?

Dit is slechts een kleine greep uit de beslissingen die je kunt maken.

Sales funnel management

Als je bovenstaande leest, dan zie je hoeveel er mogelijk is. En dat wil je bijhouden en goed administreren. Ik zeg altijd dat het als een boom is. Bij een boom wil je dat de wortels en de stam degelijk staan en dan kunnen de takken en blaadjes vrijuit groeien. Maar als de wortels en de stam niet goed staan, dan is het een heel slecht idee om dat te corrigeren alleen in de takken en de blaadjes.

Als je dat doet, wordt het chaos. Dan weet niemand meer wat de gedachte was achter bepaalde funnels en gaan je leads mails krijgen die ze helemaal niet horen te krijgen. Gaan ze veel te veel mails krijgen, omdat je vergeten bent dat een bepaalde actie tot gevolg had dat er ook weer een andere funnel ging lopen.

Doe jezelf een groot plezier en hou nauwgezet bij welke beslissingen en acties je hebt gemaakt en wat dit tot gevolg heeft. Zodat als je wijzigingen wilt maken, je ook meteen ziet waar dat nog meer gevolgen voor heeft.

Salesfunnel voorbeeld

Hierbij neem ik even een voorbeeld van mezelf:

Zoals je ziet heb ik gebruik gemaakt van wachtstappen en van ja/nee splitsingen. Stop ik lijstmanagers en start ik weer nieuwe lijstmanagers. En dit is nog een hele simpele funnel, maar met Autorespond kun je hele ingenieuze automatiseringen maken.

Funnel maken met Autorespond

Een salesfunnel maken doe ik met Autorespond en dat gaat supersimpel (als je duidelijk hebt wat je wilt bouwen).

Je start met bouwen door te dubbelklikken en dan krijg je al deze opties:

Vervolgens kun je precies die stappen kiezen die jij nodig hebt.

Waar start je salesfunnel mee? Welke acties volgen daarop? Zijn er nog voorwaarden waar eerst aan voldaan moet worden? Als je de eerste stap van je plan neer hebt gezet ga je door met de volgende stappen, net zo lang tot heel je funnel staat/je funnels staan.

Bonustip op een salesfunnel te maken

Wat ik altijd doe als ik een funnel heb gemaakt is de hele funnel testen. Als het qua tijdsplanning haalbaar is, test ik gewoon de funnel die ik gebouwd heb. Ik heb meerdere e-mailadressen en ik meld me dan met meerdere adressen aan en test alle mogelijke opties. Dus bijvoorbeeld:

• Ik laat 1 e-mailadres de complete funnel doorlopen en ik doe helemaal niets.

• Met 1 e-mailadres koop ik en kijk ik wat er vervolgens gebeurt.

• Als we bepaalde acties hebben die een gevolg hebben voor de funnel dan gebruik ik ook 1 van mijn e-mailadressen om die actie te testen en te kijken of er gebeurt wat ik gepland heb.

Belangrijk: goed bijhouden welk e-mailadres waarvoor wordt ingezet!

Is het qua tijdsplanning niet haalbaar om de funnel in het ingestelde tempo te laten lopen, dan maak ik een kopie van de funnel. In die kopie zet ik alle stappen zo kort mogelijk (een uur). Vervolgens test ik op dezelfde manier en dan kan ik vaak binnen een dag klaar zijn.

Wat je ook doet, test of het werkt zoals je wilt dat het werkt. Administreer wat je waar ingesteld hebt en waarom. En hou ook vooral bij wat de consequenties van deze beslissingen zijn en check dit document altijd als je wijzigingen in de flows aan wilt brengen.

Als je dit allemaal gedaan hebt dan ben je er klaar voor: laat de verkopen maar binnenrollen.

Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties