Wanneer je nieuwsbrief niet de beloofde goudmijn is

Een groeiende lijst is de goudmijn voor je bedrijf.

Zolang de nieuwsbrief bestaat, en dat is al 51 jaar, wordt er beweerd dat het een goudmijn is. ‘The money is in the list’, of: ‘your list is your biggest asset’, zijn bekende begrippen geworden, die tot op de dag van vandaag geldig zijn.

Want zo kan het inderdaad zijn! Bij veel ondernemers werkt het ook zo.

Waarom werkt het eigenlijk zo goed, emailmarketing? Omdat het marketing op basis van toestemming is. (Vroeger werd het ook wel ‘permission marketing’ genoemd) Je mag communiceren met een groep mensen, die heeft aangegeven graag van je te willen horen. Er zitten zelfs fans van je tussen. Het wordt zo mogelijk om hele relevante informatie te geven aan deze prospects. En het allerbeste is natuurlijk dat je ze je aanbod kan doen, iedere keer opnieuw.

Iedere mail die je stuurt kan zo minstens één klant opleveren. Of nog veel meer!

Maar dit is dus niet bij iedereen het geval. In de praktijk zijn er veel problemen, waarbij dit de twee voornaamste zijn:

1. De lijst groeit niet genoeg.

2. De conversie is te laag.

Hoe laat je je lijst groeien?

Er zijn vele manieren. Voor het laten groeien van een lijst zijn aan de ene kant enkele basisvoorwaarden nodig, zoals het hebben van een optin-formulier, waar men het emailadres kan achterlaten. Een gratis weggever aanbieden werkt goed, maar je hebt natuurlijk ook verkeer op je site nodig.

Groei van je lijst kan je echter vooral bereiken door allerlei acties te doen. Zoals het organiseren van webinars, lanceringen, videolessen etc.

Conversie uit je nieuwsbrief halen is een ander verhaal. Niets is natuurlijk vervelender dan dat je een nieuwsbrief schrijft er er komt niets uit voort. Terwijl het juist je allerbeste verkoopkanaal zou kunnen zijn.

Wat is er nodig om de conversie te verhogen?

Een call to action is onmisbaar. Je teksten moeten overtuigend zijn. Je geeft argumenten om te kopen, je neemt bezwaren weg die er leven. Je levert bewijs over de waarde van je dienst. Je doet lanceringen van je oude en nieuwe diensten, steeds opnieuw.

Het hebben van een groeiende lijst en het bereiken van een goede conversie brengt nog meer mogelijkheden met zich mee. Ik noem er enkele.

  1. Het automatiseren van je verkoop komt binnen handbereik. Het wordt mogelijk om een salesfunnel te bouwen. Dat begint met het formulier voor aanmelding van een gratis weggever (bijvoorbeeld), de basis van je lijstgroei.

2. Het doen van een succesvolle lancering van je oude of nieuwe product wordt gefaciliteerd. Dat is een manier om steeds in één keer heel veel klanten tegelijk binnen te halen, die zeer lucratief kan zijn. De basis hiervoor is het hebben van een lijst, een groeiende lijst.

Met een groeiende lijst, waarmee je kunt lanceren en automatiseren, kan je nieuwsbrief dus werkelijk een goudmijn worden, waarmee je steeds klanten binnenhaalt.

Eén van onze klanten heeft een succesvol groot bedrijf opgebouwd op basis van haar emailmarketing. Zij is 2012 begonnen met Autorespond. In het begin verstuurde ze alleen nieuwsbrieven en later ging ze tickets verkopen voor haar events en online producten verkopen. In deze interessante video vertelt ze hoe het haar lukt om goed te verkopen en geeft ze tips:

Bekijk het webinar wanneer je hier mee over wilt weten: ‘De 10 geheimen van een succesvolle nieuwsbrief als verkoopkanaal van je bedrijf’

Meer artikelen lezen? Meld je aan voor de nieuwsbrief over nieuwsbrieven!

gerelateerde artikelen

Reacties