7 tips voor het bouwen van een salesfunnel

Met een salesfunnel krijg je automatisch leads.

Met een salesfunnel is het mogelijk om voortdurend leads binnen te halen via je site. Het bouwen van zo’n automatische leadgenerator vraagt best wel een tijdsinvestering, maar is erg interessant wanneer het eenmaal draait. Bezoekers kunnen zomaar klant worden doordat jij ze met de juiste content enthousiast weet te maken voor jouw dienst of product.

Dat komt omdat je met een salesfunnel hetzelfde kan laten gebeuren als wat er bij een gewoon verkoopgesprek in real life gebeurt, met alle fases die daarbij horen.

Je hoeft niet overal zelf bij te zijn en daardoor wordt het mogelijk om de verkoop voor een gedeelte te automatiseren. Alleen moet de bezoeker, de aanmelder natuurlijk wel bereid zijn om de salesfunnel in te stappen!

Zo’n salesfunnel is niet het enige middel om klanten aan te trekken en misschien ook niet het eerste wat je doet als je startende ondernemer bent. Nee, maar het kan een zeer interessante stroom betekenen naast de andere inspanningen die je doet.

Daarbij is het echt niet makkelijk om een goede conversie uit je salesfunnel te halen. Je moet rekenen op een conversie van ongeveer slechts 1 %! Je hebt dus 100 mensen nodig die zich aanmelden om 1 klant te krijgen. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo sprak ik een klant die AL zijn verkopen via zijn salesfunnel krijgt. Het is dus zeker mogelijk als je het goed aanpakt.

Ik geef je 7 tips voor het maken van een salesfunnel die voortdurend leads oplevert, waaruit je omzet en winst kan behalen. 

1. Voor een salesfunnel heb je minimaal een gratis weggever nodig en enkele sterk inhoudelijke en promotionele wervende emails. Een gratis weggever bied je aan op je site met behulp van een aanmeldingsformulier. Het invullen daarvan vormt de start voor je salesfunnel.

2. Een gratis hoofdstuk uit je boek geldt ook als een hele goede start. Ook hier heb je dan een formulier voor aanmelding nodig. Dit kan allemaal simpel met Autorespond.

3. Door je SEO van de landingspagina’s heel goed te optimaliseren kan de salesfunnel volledig automatisch gevoed worden met nieuwe leads.  Want je hebt uiteraard steeds nieuwe leads nodig, die geïnteresseerd zijn in jouw content en zich willen aanmelden. Dat zullen we ze doen als ze denken dat jij een oplossing kan bieden voor hun probleem. Vergeet dus niet dat de content over het oplossen van een probleem moet gaan.

4. Wanneer dat niet goed lukt, dus om voldoende traffic op je site krijgen, blijft actief zijn op de sociale media noodzakelijk om een voortdurende instroom voor de salesfunnel te krijgen. Daar gaat het dan ook om het delen van content die relevant is en uitnodigt om de gratis weggever aan te vragen.

5. Het doel van je salesfunnel moet de verkoop van je beste product zijn. Maar het kan zijn dat je een tussenstap creëert; een low end of middle end product aanbiedt, van waaruit je de upsell doet bijvoorbeeld. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

6. Maak het aanbod tijdelijk, bijvoorbeeld door een korting te geven die drie dagen geldig is. Je kunt ook dit volledig automatiseren met Autorespond, door de tijdelijke, persoonlijke couponcodes in te zetten. Je hoeft dus niet handmatig iets in te stellen, of op te letten wanneer iemand is ingestapt. Dat is ook wat je absoluut niet wilt. Het moet 24 uur per dag vol automatisch werken.

7. Iedereen die de salesfunnel binnengaat is een lead. Ook al kopen ze het product niet, het kan wel een aanleiding zijn om contact op te nemen. Uiteindelijk komen de contacten op je mailinglijst en zullen ze regelmatig nieuwe boodschappen van jou krijgen.

gerelateerde artikelen

Reacties