Scherper emailbeleid bij Gmail en Yahoo

Gmail (Google) en Yahoo hebben aangekondigd om vanaf februari 2024 scherper te letten op de kwaliteit van inkomende emails. Alle emails gericht aan gmail of yahoo adressen moeten voldoen aan extra eisen om te voorkomen dat ze als spam worden beschouwd. Waar gaat het om?

  1. Er moet een makkelijke manier zijn om je uit te schrijven van de e-mail. Het is volgens de partijen van essentieel belang dat hun gebruikers met ̩̩n klik zich kunnen uitschrijven van e-mails. Dit hebben wij bij Autorespond al voor jou geregeld. Er zal een optie worden aangeboden waarmee men zich in ̩̩n keer Рdus zonder extra bevestiging Рkan uitschrijven. Je hoeft hier dus verder niets voor te doen.
  2. Er komt een maximaal aantal ‘spam’ e-mails dat je kunt afleveren. Dit is niet echt nieuw maar is meer een formalisering van wat altijd al goldt: verstuur zo weinig mogelijk ongewenste emails.
    Wanneer je dus de bounce-lijst reset,(in Menu groepen | Bounce-emailadressen) zorg dan dat je eerst de foute adressen eruit filtert en wijzigt of verwijderd, zodat ze niet bij een nieuw mailing worden meegenomen. Je kunt ze vinden door te filteren op woorden als ‘permanent error’ en dan uit je administratie te verwijderen.
    Bij de relatie zelf kun je ook een adres ‘resetten’ en van een surpresslijst laten verwijderen, via de knop Acties.
  3. Alleen geauthenticeerde e-mails worden nog toegestaan. Dit is een wat meer technisch verhaal maar het komt er op neer dat drie emailtechnieken (SPF, DKIM en DMARC) geïmplementeerd moeten zijn voor jouw domain. Wij hebben dit voor ons eigen e-act domein al geregeld. Als je via ons domein emails verstuurt hoef je niets te doen.

    Verstuur je je nieuwsbrief met Autorespond en is jouw domein gewhitelist bij ons? Met andere woorden: heb je je eigen domein-naam ingesteld als from-adres bij de emailteksten in Autorespond en zijn daarvoor DNS instellingen aangemaakt door jouw hostingprovider? Dan raden we aan om nog eens te controleren of DKIM en SPF en DMARC goed is ingesteld voor jouw domein. Je kunt dit het beste navragen bij je hosting-provider.
    De gebruikte DNS instellingen kun je altijd opvragen in je Autorespond-administratie (N.B. alleen in de nieuwe versie). Log in via https://admin.e-act.nl/admin en gan naar menu ‘Instellingen | Bedrijf’ en dan onder sectie ‘Verzenddomein’.

    Je kunt daarnaast een online DMARC check doen op https://dmarcadvisor.com/nl/dmarc-check/.
    Een verhaal met een technisch staartje maar het is in ieder geval de moeite waard om alles even te controleren zodat al je emails correct kunnen blijven worden afgeleverd!
Recommend0 recommendationsPublished in Algemeen, Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen

Reacties