Hoe schrijf je klikwaardige en krachtige onderwerpregels voor je nieuwsbrief?
De onderwerpregel van je nieuwsbrief is het eerste wat je nieuwsbrieflezers zien en bepalend of ze je nieuwsbrief openen of niet. Als je niet meteen de aandacht van je lezer trekt, is de kans groot dat je e-mail ongeopend wordt verwijderd. En dat is jammer als jij via je nieuwsbrief jouw aanbod wil verkopen.
Veel ondernemers beseffen niet hoe belangrijk een onderwerpregel is. Ze besteden veel tijd en moeite aan het schrijven van een nieuwsbrief, maar over de onderwerpregel denken ze niet na. Of ze vullen het veld niet in, waardoor de openingsregel “Beste lezer” wordt en dus niet opvalt in een overvolle mailbox die volstroomt met dagelijkse e-mails.
Terwijl een krachtige en klikwaardige onderwerpregel jouw lezers nieuwsgierig maakt, inspireert, maar vooral de interesse wekt om te lezen wat er in de nieuwsbrief staat. Het maakt het verschil tussen aanmoedigen om verder te lezen of verdwijnen in de prullenbak. En dat laatste is toch zonde als je met veel bloed, zweet en tranen een mooie tekst voor je nieuwsbrief hebt gemaakt wat ervoor moet zorgen dat je jouw aanbod verkoopt.
Hoe schrijf je klikwaardige en krachtige onderwerpregels voor je nieuwsbrief?
1. Wees creatief en opvallend
Dit is jouw moment om op te vallen tussen alle mailtjes die jouw lezers ontvangen. Besef dat deze mailboxen volstromen op dit moment met nieuwsbrieven die beginnen met: “5 gouden tips om….”
Deze kunnen heel goed werken, maar varieer en durf ook eens een andere onderwerpregel te bedenken. Om een onderwerpregel te maken die zo hot is en uitnodigt om verder te lezen. Word creatief en stel bijvoorbeeld een vraag, geef geheimen of insiderstips, graaf een kennisgat of personaliseer je onderwerpregel, zoals bijvoorbeeld:
- Hi Peter, ontdek waarom e-mailmarketing niet meer werkt
- In 3 stappen van je hoofdpijn af
- Heb jij dit ook wel eens meegemaakt?
- Waarom 90 % van de coaches te weinig verdient
- Wat er toen gebeurde, had ik nooit verwacht…
- Waarom ik niet meer doe wat alle goeroes zeggen
- Bianca, maak jij deze fout ook wel eens?
- etc.
Een creatieve en opvallende ondewerpregel maakt het verschil tussen geopend en gelezen worden en een nieuwsbrief die ongelezen wordt verwijderd.
2. Vermijd SPAMwoorden
De SPAMbox, jouw grootste uitdaging als je e-mailmarketing inzet om klanten te krijgen. Tegenwoordig staan ze zo sterk ingesteld, dat het heel goed kan dat jouw nieuwsbrief niet eens gezien wordt door jouw lezer.
De uitdaging van elke online ondernemer is om te zorgen dat een nieuwsbrief niet als spam wordt gemarkeerd. Woorden als “gratis”, “koop nu” en “actie” in een onderwerpregel zorgen ervoor dat jouw zorgvuldig gemaakte nieuwsbrief direct in de spambox terecht komen.
Gebruik geen spammerige woorden in je onderwerpregel. Het mooie aan een e-mailresponder als Autorespond is dat deze goed aangeschreven staan en constant monitoren wat ze moeten doen om uit de spambox te blijven. Eén van de redenen voor mij om voor Autorespond te kiezen. Want constant verdwijnen in de spambox zorgt ervoor dat de nieuwsbrief een lagere opening rate krijgt en dat heeft weer effect op jouw conversie vanuit de nieuwsbrief.
3. Wees duidelijk en beknopt
Houd de onderwerpregel kort en krachtig, zodat direct duidelijk is waar de nieuwsbrief over gaat. Te vaak zie ik lange onderwerpregels in nieuwsbrieven, die afgekapt worden en dan niet het effect hebben dat je wilt of alleen het begin van de zin bevatten.
Hou je onderwerpregel kort, ideaal heeft een onderwerpregel minder dan 10 woorden. Geeft direct aan waar het over gaat, zodat één blik op de onderwerpregel ervoor zorgt dat je gelijk de nieuwsbrief wilt openen, omdat je niet kan wachten om de inhoud te lezen.
4. Test je onderwerpregel
Je kunt je voorstellen dat het kiezen van een onderwerpregel super belangrijk is. Gelukkig kun je bij een programma zoals Autorespond de onderwerpregels testen door gebruik te maken van A/B testen om de verschillende onderwerpregels te testen en te ontdekken welke het beste werkt.
Als je dit te ingewikkeld vindt, geen probleem… je kunt de nieuwsbrief ook naar jezelf sturen, zodat je kunt zien of de onderwerpregel uitnodigt om verder te lezen. Dit kan heel eenvoudig door een testmail naar jezelf te sturen.
Maak tijd om klikwaardige onderwerpregels toe te voegen aan je nieuwsbrief
Investeren in het schrijven van een krachtige onderwerpregel die de aandacht trekt is dus slim. Het mooie van goede en klikwaardige onderwerpregels schrijven, is dat je er steeds beter in wordt. Je ontdekt het samen met jouw lezers, door goed te kijken naar de statistieken. Worden je nieuwsbrieven geopend. Top! Dan heb je een krachtige en klikwaardige onderwerpregels gebruikt. Zie je in je statistieken (wat heel eenvoudig is te zien in Autorespond) dat ze niet eens geopend worden, dan is er werk aan de winkel. Check dan eens van de tips in dit artikel als je een goede onderwerpregel bedenkt.
Experimenteer met verschillende onderwerpregels
Blijf vooral experimenteren door bijvoorbeeld het stellen van een intrigerende vraag, humor, gevoel van urgente enzovoort. Door de juiste onderwerpregel te kiezen kun je jouw lezers bereiken en hun nieuwsgierigheid wekken om door te klikken.
Ga ermee aan de slag en ontdek hoe je jouw openingsrate kunt verbeteren door bijvoorbeeld een proef account aan te vragen, waardoor je een maand lang aan de slag kunt met Autorespond. Hopelijk heb ik je vandaag geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan. Laat het hieronder gerust weten wat jouw meest succesvolle onderwerpregel tot nu toe is geweest en veel SUCCES!
Recommend0 recommendationsPublished in tips, Tips & Trends
Reacties