Ik wil mijn klanten met automatische incasso laten betalen (voor abonnementen, lidmaatschappen en gespreide betalingen)

Man using credit card with shopping online concept at cafe.

Als het goed is, bied je als coach, trainer of adviseur een combinatie van diensten aan. Sommige zijn online, andere offline. Je biedt misschien zelfs abonnementen of lidmaatschappen aan, voor een bepaald super interessant kennisgebied, waarrond je wellicht een community hebt opgebouwd.

Incassobureau inschakelen

Voor je abonnementen gaan er steeds facturen naar de klant. Maar heb jij er ook zo genoeg van dat klanten de factuur niet betalen? Dat je steeds herinneringen stuurt, maar dat je volkomen genegeerd wordt? En dat je, tot slot, in dubio raakt of je nu wel of niet een incassobureau moet inschakelen voor deze in gebreke blijvende klant?

Het gaat dan vooral om de terugkerende facturen, die steeds opnieuw bij de klant in de inbox vallen. Voor de abonnementen en of lidmaatschappen die hij of zijn heeft afgesloten.

Zo sprak ik een klant die een mooie goedkope dienst aanbiedt van enkele tientjes per maand. Zij had er last van dat de klanten wel graag haar online dienst willen hebben, maar toch niet goed de facturen betalen.

Het belang van goedbetaalde facturen voor jouw bedrijf

Vooral als het om lage bedragen gaat, zoals in haar geval, is de inspanning die je moet doen om de factuur betaald te krijgen vaak helemaal niet rendabel. En toch wil je uiteraard dat de verplichtingen nagekomen worden. Want je bedrijf kan alleen goed lopen, als de facturen goed betaald blijven worden.

Facturen innen met automatische incasso

De oplossing is dat je ‘automatische incasso’ gebruikt voor het laten betalen van je abonnementen, gespreide betalen en lidmaatschappen.

Hoe zorg je dat dat helemaal automatisch verloopt, van bestelling en aankoop, het versturen van de factuur tot het innen van de incasso? Want het is natuurlijk het allerfijnst voor jou als er direct facturen worden verstuurd, waarna de incasso automatisch kan plaatsvinden.

Daarvoor heb je betaalsysteem nodig. Dat kan door je abonnementen en lidmaatschappen te verkopen met de shoppingcart van Autorespond. Die zorgt dat de factuur voor de termijnbetalingen (maand, kwartaal, half jaar of jaar termijnen) vanzelf worden gestuurd naar de klant en dat er daarna een automatische incasso plaatsvindt. Die hoef je uiteraard niet zelf uit te voeren, want die gaat helemaal automatisch. Bij de eerste uitgestuurde factuur, die de klant zelf betaalt met iDeal, wordt er toestemming gegeven en opgeslagen voor de automatische incasso van alle facturen die daarna worden gestuurd.

Je hebt naast het Autorespond-account een account nodig bij de payment provider Mollie. Door die combinatie worden de facturen gestuurd en de bedragen geïnd. Eenvoudig en doeltreffend, een kind kan de was doen.

Wat gebeurt er als iemand rood staat en het bedrag niet geind kan worden? Dan moet je er toch achteraan en de klant benaderen. Ook kan de klant het bedrag storneren en ook in dat geval is er actie van jouw kant nodig. Maar in de meeste gevallen heb je er zelf geen werk meer aan als de automatische incasso eenmaal loopt. En dat komt je bedrijf en omzet ten goede.

Bij Autorespond is het mogelijk om een gratis proefaccount te openen van een maand. Dan kun je zelf testen hoe makkelijk het allemaal ingesteld kan worden.

Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen