View Categories

Content maken voor je nieuwsbrief en Media-beheer

5 min read

1. Content maken voor je nieuwsbrief #

We gaan een nieuwsbrief maken die daarna als mailing kan worden ingepland. We gaan hiertoe een nieuwe e-mailtekst aanmaken.

Ga naar menu Content| Nieuwe e-mailtekst. Je kunt in de schermtekst kiezen met welke editor je de tekst wilt opstellen. We raden je sterk aan om te werken met de Template Editor. Die zorgt namelijk voor een responsive weergave op al je apparaten. Wil je volledige controle over de onderliggende HTML en heb je hier verstand van? Kies dan voor de HTML editor. Kies vervolgens uit een van de templates aan de rechterkant door deze aan te klikken. Klik vervolgens op Volgende.

Bij tabblad Algemeen geef je onderwerpregel, categorie en omschrijving. De onderwerpregel wordt zichtbaar in de mailbox van de ontvangers. De categorie is voor jou handig om later te kunnen filteren en omschrijving is puur voor jezelf.

Bij tabblad Adressering bepaal je de afzendergegevens waarmee de mail wordt verstuurd. Wil je mailen onder je eigen domeinnaam? Laat Autorespond dan je emailadres verificeren.

Op tabblad Inhoud | Wijzig inhoud schrijf, of kopieer je de tekst in de editor.

Sleep blokken vanuit de linkerkolom naar rechts door erop te klikken. Het blok komt dan op de plek van de cursor te staan. Met de pijltjes verplaats je blokken naar onder of naar boven.

Wijzig de globale opmaak, dus voor het hele template ineens, onder tabblad opmaak (in de linkerkolom). Wanneer je alleen één blok wilt wijzigen, klik je op de dobbelsteen.

Je kunt ook in het blok zelf nog opmaak wijzigen, zoals een regel of woord van kleur veranderen, via de knopjes.

2. Personaliseren: macro’s en links #

Je kunt je relaties persoonlijk benaderen door in de e-mailtekst macro’s op te nemen. Bij het verzenden van de e-mail worden die macro’s vervangen door gegevens van de relatie naar wie de e-mail wordt verstuurd. Denk aan: {aanhef} of {relation.firstName}. Daarnaast kun je snel links invoegen waarmee de lezer zich kan afmelden, een site-versie van e-mail bekijken, de e-mail door kan sturen naar een vriend, of zijn eigen registratie-gegevens kan aanpassen. Tot slot kun je sociale-media knoppen in de e-mail plaatsen voor Facebook, Twitter of LinkedIn, in het speciale blok hiervoor.

3. Dynamische content #

Met dynamische content kun je regels definiëren die zorgen dat een bepaald stukje tekst in een nieuwsbrief alleen maar wordt getoond in bepaalde gevallen. Zo’n regel kun je als macro invoegen in je emailteksten. Voordat je deze regels maakt (via menu Content | Content regels), moet je eerst de individuele stukjes tekst hebben gemaakt. Dit gaat via menu Content | Content items.

4. Gebruik van afbeeldingen of plaatjes en ‘media-beheer’ #

Je kunt plaatjes invoegen in de tekst, in verschillende soorten blokken. Het verdient aanbeveling om de bestanden zo klein mogelijk te houden. Grote JPG, GIF of PNG bestanden zorgen ervoor dat de e-mail langzamer laadt in het e-mailprogramma waardoor de lezer moet wachten. Probeer om de plaatjes kleiner dan 200KB te houden.

Het is mogelijk om plaatjes te bewerken (bijvoorbeeld kleiner te maken of bij te snijden) in Menu Content | Media -beheer. Je gaat dan je plaatje eerst uploaden via dit menu of je kiest een bestaand plaatje. Er komt bij het plaatje een knop ‘Acties’ en daaronder drie puntjes beschikbaar. Als je daar op klikt, kun je het plaatje van formaat wijzigen en/of aanpassen. Daarna kun je het gewijzigde plaatje invoegen in je emailtekst.

Bij Menu Content | Mediabeheer kun je alle afbeeldingen beheren. Zo kun je ze in folders plaatsen, hernoemen, verwijderen, uploaden, aanpassen, bijsnijden, formaat wijzigen etc.

Media-beheer in Autorespond

5. Afmeld-link opnemen in nieuwsbrieven #

Vergeet niet een afmeldlink op te nemen in de tekst waarmee lezers kunnen aangeven dat ze de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen. Dit is verplicht! Doe dit door eerst de cursor op de plaats te zetten in de tekst waar je wilt dat de afmeld-link moet komen, en klik vervolgens op de 

knop Macro invoegen. Ga naar de tab ‘Links’ en selecteer de afmeld-link. Klik op ‘Invoegen’ en in de tekst verschijnt de afmeldlink. Je kunt desgewenst de tekst nog aanpassen.

6. Je content testen door een testmail te versturen #

Klik rechtsboven op testmail versturen om te controleren of je tekst helemaal goed is. Vergeet dat nooit! Er komt een scherm in beeld wanneer er nog incorrecte links in je tekst staan, die je eerst moet corrigeren voordat je verder kunt. Controleer ook de onderwerpregel. Let op: de afmeldlink en bijlage meesturen, werkt niet in de testmail.

7. De mailing inplannen als laatste stap #

Wanneer je klaar bent met je content, klik dan op ‘Tekstaanpassingen bewaren’. Hier is de mogelijkheid om de emailtekst direct als mailing in te plannen. Klik hiervoor rechtsboven op ‘Bewaren en mailen’. Je komt dan in een ander menu; Menu mailings.

8. De url van je emailtekst #

Van elke e-mailtekst wordt automatisch een ‘site-versie’ gemaakt. Daar zijn twee versies van; de ‘lezers-siteversie’ en de ‘publieke siteversie’. De eerste bevat wel persoonlijke macro’s, de tweede niet en dat is de versie die op internet gebruikt kan worden, wanneer mensen de link verspreiden via de url.

Klik uiteindelijk op de Bewaren knop om de e-mailtekst op te slaan.

Ga door naar de volgende stap: mailing inplannen

Ga naar Een nieuwsbrief versturen in 5 stappen