Alles over producten

Alles over producten #

Binnen Autorespond kun je vier soorten producten beheren: diensten, abonnementen, digitale producten (downloads) en fysieke producten (goederen). Je vindt de producten via menu Shop | Producten. We zullen de volgende zaken één voor één behandelen:

  1. Diensten
  2. Abonnementen
  3. Fysieke producten of goederen
  4. Digitaal product (downloads)
  5. Kenmerken
  6. Promoties
  7. Bestellink en bestelformulier op je site zetten
  8. Opvolging na aankoop van een product

Eerst een paar algemene zaken #

Als je een nieuw product aanmaakt, bepaal je eerst welk type product je gaat opvoeren. Let op: je kan het type product later niet meer veranderen!

Naast een naam (die je zowel in het Nederlands als in het Engels kan opgeven), kun je ook een langere omschrijving opvoeren en een klein plaatje uploaden (tab-blad Algemeen | Plaatje). Daarnaast kun je een ‘SKU’ (Stock-keeping unit) opgeven. Dit is een internationaal gebruikte code om je product te kunnen identificeren, net zoals bij boeken de ISBN code. In het veld ‘URL Sales-pagina’ kun je een link opgeven naar een pagina op je site waar meer informatie staat over dit product. Zorg er verder voor dat je een prijs en een BTW percentage opgeeft. Fysieke producten hebben een BTW-tarief van 6%. Voor alle andere productenen diensten is dat (in Nederland) 21%, dus ook e-books en andere digitale producten. Klik op de kleine help-links onder een veld voor meer informatie.

Wil je de prijs exclusief BTW bepalen maar heb je alleen een prijs inclusief BTW in je hoofd zitten? Gebruik de knop ‘BTW Hulp’ rechts om de ‘inclusief’ prijs te berekenen.

Diensten #

Dit type product gebruik je om cursussen, coaching-sessies, advieswerk, seminars en andere ‘niet-tastbare’ zaken te verkopen. Klik op menu Shop | Nieuw product, kies voor “Dienst” en vul vervolgens de velden op de eerste twee tab-bladen in. De tab-bladen KenmerkenKortingenAffiliatesBestel-links en Opvolging komen verderop aan bod.

Abonnementen #

Dit type product gebruik je om diensten zoals bijvoorbeeld een lidmaatschap te verkopen OF als je een product in meerdere gespreide betalingen wilt laten betalen (meer informatie). Klik op menu Shop | Nieuw product, kies voor “Abonnement” en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in. In het tab-blad Abonnement kun je ondermeer een extra e-mailtekst opgeven die wordt verstuurd op het moment dat iemand het abonnementsproduct heeft aangeschaft. Let op: dit is een extra e-mail waarin je gedetailleerde informatie over het abonnement kan geven.Deze e-mail wordt verstuurd naast de factuur e-mail (zie bestelproces)! Daarnaast kun je de betalingstermijn opgeven, waaruit de klant kan kiezen. De klant zal dan automatisch in de nacht dat de termijn afloopt een e-mail ontvangen waarin hij opnieuw kan betalen voor het volgende termijn. Deze e-mails worden zeven dagen van te voren aangemaakt en staan klaar in het menu Shop | Betalingen | Ingeplande facturen. Ze worden automatisch verstuurd. Je kunt desgewenst ook nog opgeven dat er 1 of 2 weken van te voren een aankondigingsmail moet worden versrtuurd voor de nieuwe termijn.

Abonnement beëindigen #

Wil je een lopend abonnement stopzetten? Open dan de betreffende bestelling en ga naar tabblad ‘Abonnement’. Daar vul je een datum in bij veld “Einde abonnement”, bijvoorbeeld op de datum van vandaag. Er worden vanaf nu geen termijnfacturen meer verstuurd.

Let op:
Om een prijswijziging door te voeren voor lopende abonnementen moet je eerst de prijs van het abonnementsproduct aanpassen. Wil je dat die wijziging ook geldt voor lopende abonnementen? Dan moet je die lopende abonnementen per abonnement openen, naar de tab Bestelling gaan, het product verwijderen en opnieuw toevoegen en daarna opslaan.
Het verhogen van de prijs van een abonnement heeft dus in eerste instantie geen effect op de lopende abonnementen. Pas als je die lopende bestellingen aanpast, worden de nieuwe gegevens van het abonnement opgeslagen in het lopende abonnement.

Fysieke producten of goederen #

Dit type product gebruik je om tastbare, fysieke producten te verkopen. Klik op menu Shop | Nieuw product, kies voor “Fysiek product” en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Let op: Je kunt via menu Instellingen | Verzenden opgeven op welke manier(en) je bestelde producten kan laten bezorgen. Als je meerdere manieren hebt opgegeven kan de klant tijdens het bestellen kiezen welke manier hij/zij wil gebruiken. Per verzendmethode kun je de aanvullende kosten opgeven. Dit zijn éénmalige kosten die bij de bestelling worden opgeteld, onafhankelijk van het aantal bestelde producten! Wil je de verzendkosten ook laten afhangen van het aantal bestelde producten, dan kun je in de productpagina in het veld ‘Bijtelling bezorging’ nog aanvullende kosten opgeven die worden gerekend per besteld product.

Een voorbeeld: Iemand bestelt 3 keer dezelfde CD (met een bijtelling bezorging van € 0,50) en kiest voor verzendmethode UPS (extra kosten € 3,50). De totale bezorgkosten zijn dan € 5,00.

Digitaal product (Downloads) #

Kies voor deze optie om digitale producten te verkopen die de klant kan downloaden na aanschaf, bijvoorbeeld een e-book of audio-bestand. Klik op menu Shop | Nieuw product, kies voor “Digitaal product” en vul de velden op de eerste twee tab-bladen in (zie eerste kopje bovenaan). Je kunt nu in het tab-blad Digitaal product een bestand uploaden via de knop “Bestand uploaden” (als er al een bestand aanwezig is, staat er “Bestand wijzigen”).

Als het bestand groteris dan 2MB, moet je het bestand elders bewaren en de link naar het bestand hier invoeren (meer informatie). De download-link wordt na aankoop van het product gemaild naar de klant. Je kunt de e-mailtekst hier opgeven en ook aangeven hoe lang de klant toegang heeft tot het downloadbestand.

Kenmerken #

Het is mogelijk om de klant te laten kiezen uit opties die betrekking hebben op het product. Voorbeeld: je geeft een workshop op verschillende data. De opties (de data) moet de klant invullen op je website in het bestelformulier. Hierover later meer.

Ga naar tab-blad Kenmerken en klik onderin op ‘Nieuw Ja/nee-kenmerk’ of ‘Nieuw Opties kenmerk’ om een nieuw kenmerk toe te voegen. Kies voor een Opties-kenmerk wanneer het om verschillende opties gaat waaruit de klant moet kiezen, bijvoorbeeld verschillende data waarop een workshop wordt georganiseerd. Kies voor ‘Ja/nee’ wanneer het om een ja/nee vraag gaat, bijvoorbeeld of de klant ook een aanvullende telefonische sessie wil naast de standaard cursus.

Geef rechts een naam op. Dit is de tekst die de klant ziet. Klik op ‘Bewaren’.

Nu ga je voor dit kenmerk de beschikbare opties toevoegen. Dit kun je doen via de groene “+” knopjes in het linker overzicht.
Klik daarop en pas wijzig de velden in het rechtervak. Wil je zaken wijzigen, klik dan op het potlood-icoontje bij de betreffende optie of kenmerk. Via de “-” knopjes kun je een optie of kenmerk verwijderen.

Per optie kun je een prijs-bijstelling opgeven. Dat kan bijvoorbeeld wanneer de workshop op één datum meer kost dan de andere. Een prijs-bijstelling gaat uit van het product-basisbedrag. Dus bij een prijs-bijstelling van 10 euro bij een productprijs van 100 euro, moet de klant uiteindelijk 110 euro betalen. Je kunt een prijs-bijstelling ook negatief maken. Zo kun je de prijs lager maken als er een bepaalde optie wordt gekozen.

Een ander voorbeeld: je verkoopt een bank. Je bank heeft kenmerk ‘Bekleding’. Die kan van leer zijn of van katoen. De optie ‘leer’ van kenmerk ‘Bekleding’ kost 500 euro extra. De optie ‘katoen’ kost 200 euro extra. Vergeet niet om de optie ‘Zichtbaar voor klant’ aan te vinken voor elke optie. Daarnaast kun je een Ja/Nee kenmerk “thuis bezorgen” toevoegen. Bij de “Ja” optie geef je dan bijvoorbeeld een prijsbijstelling op van 35 euro.

Let op: wanneer je nieuwe kenmerken opvoert bij het product, bijvoorbeeld omdat er nieuwe data zijn, moet de formuliercode opnieuw op de website worden geplaatst.

Gebruik je kenmerken bij een abonnement? Wees ervan bewust dat de prijs-aanpassingen niet alleen worden doorberekend in de initiele factuur, maar ook doorwerken bij de daaropvolgende termijnfacturen!

Promoties (kortingen, coupons, persoonlijke coupon of staffelkorting) #

Je kunt verschillende soorten kortingen aan producten koppelen. De kortingen moet je aanmaken vóórdat je ze aan producten kan koppelen. Klik hier voor meer informatie over het maken van promoties. Na het aanmaken van de promotie, kan je bij het product, In het tab-blad Kortingen de beschikbare kortingen toekennen aan het product door ze te slepen van het rechtervak naar het linkervak.

Bestellinks of bestelformulier op je site zetten #

Vervolgens kun je de bestel-link op je site kan zetten. In de tab Bestel-link vind je de betaal-link die je op je site kunt plaatsen op de pagina waarop je het product promoot. Je kunt deze link rechtsboven vinden. Daarnaast kun je een bestelknop maken.

Als je kenmerken hebt gedefinieerd gebruik je niet de eenregelige betaallink, maar een bestelformulier dat de beschikbare opties toont voor de kenmerken. Het bestelfformulier kun je vinden op tabblad Bestel-formulier. Let op: vervang het formulier op je site wanneer er nieuwe kenmerken worden opgevoerd!

Opvolging na aankoop van een product #

Hier kun je follow-up acties definiëren nadat een product is aangeschaft. In het tab-blad Opvolging zorg je dat de integratie met Autorespond-functies plaatsvindt. Let op: de vervolgacties vinden pas plaats nadat de betaling is gedaan of geregistreerd! Dit betekent dat de betaling moet zijn uitgevoerd door de klant of zijn geregistreerd door jou.

Wil je dat de opvolgacties plaatsvinden, zonder dat er is betaald? Zet dan bij ‘Opvolging’, linksboven, een vink bij ‘Start acties direct, ook al is er niet betaald’.

De gegevens van de klant kunnen worden toegevoegd aan een nieuwe groep of aan één of twee groepen die reeds in je Autorespond administratie zijn aangemaakt. Er kan een lijstmanager worden gestart (bijvoorbeeld met een e-learningstraject of andere reeks e-mails).
Verder kun je hier direct één of twee e-mails opgeven die automatisch na x dagen worden verstuurd nadat de aankoop (betaling) is gedaan.

Aanmelding nieuwsbrief #

Wanneer je wilt dat klanten altijd direct in de groep van de nieuwsbrief worden geplaatst, selecteer dan bij het veld ‘Voeg toe aan groep’ de groep van de lijstmanager van je nieuwsbrief.

Wil je ze echter de mogelijkheid geven om zich niet te abonneren of de keuze te geven om het wel of niet te doen, selecteer dan in het veld ‘Start lijstmanager’ de lijstmanager van je nieuwsbrief. In dit geval krijgt de klant een vinkje te zien tijdens het bestelproces waarmee hij kan aangeven of hij wel of niet de nieuwsbrief wil ontvangen. Let op: Doe wel één van beide: dus of de groep opvoeren, of de lijstmanager noemen. Als je beide doet wordt de lijstmanager niet gestart!