Mollie en automatische incasso

Aanmelden bij Mollie #

Mollie is een Payment Provider die iDeal aanbiedt voor Nederlandse klanten en BanContact / Mister Cash voor Belgische klanten. Een account aanvragen gaat via deze link.
Bij Mollie worden er een aantal vragen aan je gesteld. Zodra je alles hebt beantwoord, worden deze door Mollie gecontroleerd. Daarna wordt het account actief gemaakt en komt er een ‘live’ API-key beschikbaar. Je vindt deze in het beheerscherm. Klik na inloggen bovenin op ‘Beheer’ en ga in het linkermenu naar optie ‘Mijn account | Websiteprofielen’. Daar vind je de API key. De waarde begint met “live”. Kopieer de hele waarde en stuur deze naar ons. Wij zullen dan in jouw Autorespond administratie de koppelling met Mollie verder configureren en zorgen dat de IDeal en MisterCash betaalmethodes beschikbaar komen in de shoppingcart.

Automatische Incasso

Je kunt via Mollie nu ook automatisch bedragen incasseren bij je klanten. Dit kun je gebruiken om bij abonnementen per maand of kwartaal of jaar, bedragen te innen. Dit gebeurt dus geheel automatisch via Autorespond en Mollie.

Let op: Om van de automatische incasso gebruik te kunnen maken moet je in Mollie in ieder geval of “Creditcard” als betaalmogelijkheid hebben aangevinkt, of “SEPA Direct Debit” (zie het schermvoorbeeld hieronder.)

Is dat geregeld? Geef het aan ons door, dan activeren we die betaalmogelijkheid in je administratie.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bij je abonnementsproduct geef je aan dat betalingen via automatische incasso moet plaatsvinden. Als de klant vervolgens online bestelt, moet hij of zij de eerste betaling op dat moment online uitvoeren (dus via Ideal of MisterCash). Op die manier geeft de klant toestemming om Mollie in de toekomst de bedragen automatisch te incasseren. Die verplichte eerste betaling is een vereiste van Mollie. Vervolgens wordt na een maand of kwartaal, afhankelijk van welke termijn je had gekozen bij het betreffende product, een factuur gestuurd naar de klant en wordt het termijnbedrag automatisch geincasseerd van de rekening van de klant. Dus als iemand iets bestelt op 15 september, en zij betaalt per maand, dan wordt op 15 oktober een nieuwe factuur gestuurd en wordt vanaf die 15 oktober binnen 5 werkdagen het termijnbedrag overgemaakt van de rekening van de klant naar Mollie (en uiteindelijk naar jouw eigen rekening).

De “Incasso via Mollie” optie is dus beschikbaar, maar dat is alleen mogelijk voor nieuw te starten abonnementen. Dat heeft te maken met het feit dat bij de automatische incasso-optie via Mollie bij de eerste betaling de klant die betaling handmatig moet bevestigen en op die manier toestemming geeft om in de toekomst de bedragen automatisch over te laten maken. Voor reeds lopende abonnementen is die toestemming er niet en kan er derhalve niet automatisch geincasseerd worden. We zijn hiervoor nog een oplossing aan het zoeken.

Chargebacks en mislukte incasso’s #

Het kan gebeuren dat een termijnfactuur niet kon worden geincasseerd. Redenen kunnen zijn dat er niet genoeg geld op de rekening stond, of omdat de betaling is teruggedraaid, of omdat het rekeningnummer is aangepast. Indien het rekeningnummer is aangepast, lees dan verder onder het kopje ‘Rekeningnummer aangepast’ hieronder.

Let op: we raden aan om minimaal maandelijks of wekelijks te controleren in de Mollie omgeving of alle incasso-opdrachten ook daadwerkelijk zijn geincasseerd. Indien een incasso-operatie mislukt tijdens het moment van incasseren, dan wordt daarover een mail gestuurd, maar als de incasso op een later moment niet uitgevoerd kan worden, dan is dat allleen in de Mollie-omgeving bekend en niet in Autorespond. Controleer daarom ook altijd regelmatig de incasso’s in Mollie.

Als een incasso is mislukt, neem dan eerst contact op met de klant om de reden hiervoor te achterhalen. Als duidelijk is dat het bedrag alsnog kan worden geincasseerd, dan kun je dat doen door in de administratie bij de lijst van bestellingen (menu Shop | Bestellingen) de juiste bestelling te selecteren en op het blauwe i-ikoontje te klikken. In het scherm dat verschijnt, selecteer je eerst de rij van de termijn die niet kon worden geincasseerd.
Vervolgens klik je op de knop Betaallink. Er verschijnt een scherm met onderin een knop Start incasso. Met die knop kun je handmatig het bedrag incasseren voor deze factuur – dit gebeurt dan direct automatisch op de achtergrond. Let op! Dit werkt alleen als er al eerder een betaling is gedaan binnen dit abonnement en het rekeningnummer correct en gevalideerd is.

Rekeningnummer aangepast, of geen mandaat #

Als de klant zijn of haar rekeningnummer heeft gewijzigd, of als er geen mandaat (toestemming) bekend is bij Mollie, moet er opnieuw goedkeuring worden gegeven door de klant om te kunnen incasseren van dat nieuwe rekeningnummer. Dit is een vereiste van Mollie omdat ze op die manier kunnen controleren of het rekeningnummer correct en incasseerbaar is. Die goedkeuring wordt verkregen doordat de klant een eenmalige betaling verricht vanaf dat rekeningnummer (vergelijkbaar als met de eerste betaling toen het abonnement werd aangeschaft – zie boven).
Je kunt een betaallink genereren die de klant kan gebruiken om deze betaling uit te voeren. Deze betaallink kun je terugvinden in Autorespond via menu Shop | Bestellingen). Selecteer hier de juiste bestelling en klik op het blauwe i-ikoontje. In het scherm dat verschijnt, selecteer je eerst de rij van de termijn die niet kon worden geincasseerd. Klik op de betreffende rij en klik vervolgens op de knop Betaallink. Er verschijnt een scherm en hier staat bovenin de link om opnieuw een betaling uit te voeren. Deze betaallink kun je vervolgens mailen naar de klant. Als de klant die link in zijn browser opent, kan hij of zij een online betaling uitvoeren. Indien de factuur nog niet bestond, wordt de factuur dan alsnog aangemaakt.

Je kunt ook via menu Shop | Bestellingen de bestelling wijzigen en dan onder de tab Abonnement klikken op de knop alleen resetten (zoals in onderstaande screenshot). Je hoeft dus alleen maar op die knop te drukken en dan zal de eerstvolgende termijn niet geïncasseerd worden van het oude rekeningnummer, maar zal de klant een betaallink via de mail krijgen om de termijn te voldoen vanaf zijn/haar nieuwe rekening nummer. Die nieuwe betaling via de betaallink is noodzakelijk, omdat daarmee toestemming wordt gegeven voor automatische incasso vanaf die nieuwe rekening voor toekomstige termijnen. Jij kunt dus zelf niet het nieuwe rekeningnummer opgeven, maar de klant moet daarvoor vanaf de nieuwe rekening de eerstvolgende termijn betalen.

Lopende abonnementen omzetten #

Het is mogelijk om bestaande, lopende abonnementen die nu via bijvoorbeeld IDeal worden betaald, om te zetten zodat ze automatisch geincasseerd kunnen worden. Dit kan eenvoudigweg door de bestelling aan te passen en als betaalmethode te kiezen voor automatische incasso. De eerstvolgende keer dat een factuur wordt uitgestuurd, wordt in de begeleidende email een link meegestuurd waarmee de klant een eenmalige online betaling kan uitvoeren om de incasso te activeren. Dit is een vereiste van Mollie omdat ze op die manier kunnen controleren of het rekeningnummer correct en incasseerbaar is.
Misschien overbodig om te vermelden, maar stem dit eerst af met de klant zodat er geen verrassingen ontstaan…

Prijzen

Zie voor actuele prijzen de website van mollie. Naast het tarief voor Mollie berekent Autorespond per transactie een vast bedrag van 24 cent. Deze laatste kosten worden op de eerstvolgende Autorespond factuur opgenomen.