Een losse factuur aanmaken

Hoe kan ik een losse factuur aanmaken? #

Je wilt een factuur aanmaken en versturen aan een relatie. Dat kan je doen voor ieder product. Daarnaast moet de relatie, aan wie je de factuur wilt sturen bekend zijn in het systeem. Dat doe je in Menu relaties.

Je maakt de eenmalige bestelling aan, waarna er een factuur gestuurd wordt aan de klant. Ga hiervoor naar Menu Shop | Bestellingen | Nieuwe bestelling.

Wil je voor een bepaalde factuur een afwijkende prijs hanteren? Dat is mogelijk wanneer je bij het product zorgt dat er een vink staat bij ‘Zelf de prijs kunnen aanpassen’.

Je kunt per factuur twee regels met een specifieke beschrijving opgeven.

Eenmalige bestelling maken voor een specifieke dienst #

Zorg eerst dat de relatie bekend is als klant in het systeem Ga naar menu Shop | Bestellingen en klik op Nieuwe bestelling. Selecteer in de eerste tab de klant via de knop Selecteer relatie. Klik op Volgende Stap en kies via de Product… knop het product dat je eerder hebt gemaakt. Bij het opvoeren van het product kun je in stap 2 (knop Bepaal aantal / kenmerken / extra omschrijving) vervolgens de echte prijs opgeven. Ook kun je een regel toevoegen waarin je de geleverde diensten omschrijft.

Klik uiteindelijk op Doorvoeren om het product aan de bestelling toe te voegen. Let op: je kunt het product slechts eenmalig toevoegen. In de volgende stap kun je de overige gegevens opvoeren, de betaalwijze bepalen (tabblad Betaling) en eventueel de factuur e-mailtekst aanpassen via de knop E-mailtekst aanpassen (tabblad Versturen). Klik tot slot rechtsboven op de knop Bewaren om de factuur eventueel te versturen naar de klant en de bestelling te bewaren in je administratie.

Bestelling aanpassen #

Je kunt een bestelling aanpassen (bestelde producten aanpassen, bedrag wijzigen of adresgegevens wijzigen). De adresgegevens kun je direct in de tab Klantgegevens wijzigen.
Klik uiteindelijk op Bewaren om de wijziging voor deze bestelling door te voeren. Let op: de factuur wordt automatisch opnieuw gegenereerd maar wordt niet verstuurd naar de klant. Dit zal je eventueel zelf nog moeten doen.

Let op: BTW verleggen #

Het verleggen van de BTW gebeurt normaal gesproken automatisch als de klant de bestelling doet via de online shop en als hij of zij een adres uit ander EU land opgeeft; vervolgens aanvinkt dat het een zakelijke bestelling is; en een BTW nummer opgeeft.
Als je echter zelf de bestelling aanmaakt voor een nieuwe klant en je wilt de BTW verleggen dan kun je het beste altijd eerst (dus voordat je de nieuwe bestelling aanmaakt) de klantgegevens instellen voor die relatie bij menu Relaties | Relatiebeheer. Open de relatie-pagina, zet dan linksonder het veld ‘Klantstatus’ op ‘ klant’. Bewaar de relatie en open de relatiepagina opnieuw. Ga nu naar tabblad ‘Klantgegevens’. Daar kun je de BTW gegevens instellen. Bewaar opnieuw en maak nu de nioeuwe berstelling aan.