View Categories

Een lijstmanager maken

5 min read

Wat is een lijstmanager? #

Lijstmanagers ( ook wel autoresponders genoemd) zorgen voor een geautomatiseerd verloop van de communicatie tussen jou en je relaties. Lijstmanagers kun je gebruiken voor een eindeloos aantal zaken, zoals het beheren van je nieuwsbrief-lezers, het versturen van een e-book, het aanbieden van online cursussen die uit emails bestaan, het laten invullen van enquêtes, e-mails na aankoop van een product, het beantwoorden van reserveringen of het afhandelen van verzoeken om informatie.

Een lijstmanager maken voor een nieuwsbrief #

Hoe zet je snel een nieuwsbrief op? Hiervoor heb je een lijstmanager nodig.

Lees hieronder verder hoe we in vijf stappen een formulier gaan maken voor het afhandelen van aanmeldingen met dubbel opt-in. Er wordt een groep gemaakt voor je abonnees. Het aanmeldformulier ga je daarna op je website zetten en je gaat een test uitvoeren.

Ga naar menu Acties | Nieuwe lijstmanager. Een wizard leidt je door de verschillende stappen heen. In deze help-pagina geven we per wizard-stap aanvullende tips en achtergrond-informatie. In de stappen zelf kun je de help-links onder de velden aanklikken voor informatie over de in te voeren velden.

Stap 1: Geef een naam, categorie en bepaal wat er gebeurt bij aanmeldingen #

Vul de velden in. Geef een naam, bijvoorbeeld ‘Aanmelding nieuwsbrief’. Bij het beld ‘Betreft’ geef je een omschrijving, bijvoorbeeld: ‘deze lijstmanager gebruik ik voor de nieuwsbrief’. Het veld Categorie kun je gebruiken om een voor jouw bedrijf zinvolle indeling te maken waarop je later kan terugzoeken.

Wanneer je wilt dat nieuwe aanmelders de laatste e-mailtekst ontvangen die de lijstmanager verstuurd, zet dan de optie aan: Verstuur automatisch de laatste mailing naar een nieuwe aanmelder. (bij iedere individuele mailing kun je deze optie ongedaan maken wanneer je dat voor die tekst liever niet wilt)

We raden we aan om de optie te kiezen ‘Meerdere malen aanmelden is toegestaan’.

Zet de optie aan ‘Stuur een e-mailnotificatie bij een aanmelding’ en verander eventueel het onderwerp.(subject notificatie email). 

Stap 2: Afhandeling na aanmelding #

Het is mogelijk om te kiezen voor ‘enkel- of dubbel’ optin. Bij dubbel optin moet de aanmelding bevestigd worden via een link in een email die wordt verstuurd. Let op: je keuze kan niet meer gewijzigd worden, wanneer de lijstmanager is opgeslagen. Dubbel optin heeft als voordeel dat er geen foute emailadressen in je bestand komen. Bovendien kan de verkregen toestemming zo worden opgeslagen.

Bij dubbel optin zijn er drie teksten gemoeid, die de aanmelder ziet. In de sectie 1. Aankondiging opt-in na invullen formulier bepaal je de tekst die verschijnt direct nadat het formulier is ingevuld. Die tekst bevat zoiets als “Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een e-mail waarin je de aanmelding moet bevestigen”.

Je kunt in de tekst de macro {vcard} opnemen (klik in de HTML editorop de knop  en kies in de tab ‘Links’ de link ‘Voeg ons toe aan adresboek’). Deze macro genereert een link waarmee de bezoeker jouw e-mailadres aan zijn adresboek kan toevoegen. Dit minimaliseert de kans dat de opt-in e-mail in zijn spambox terecht zal komen.

In de sectie 2. Opt-in-mailtekst geef je een tekst op die in de opt-in e-mail komt te staan. Er is al een standaard tekst aanwezig.

In de sectie 3. Bvestiging aanmelding bedank je voor de aanmelding. Je kunt ook een pagina op je eigen website gebruiken in plaats van hier een tekst te definieren. Geef in dat geval de URL op van deze pagina. Dat geldt ook voor tekst 1.

Stap 3: Follow-up e-mails #

Als je wilt dat aanmelders direct, of enkele dagen na de aanmelding, automatisch een of meerdere e-mails moeten ontvangen, kun je die e-mails hier inplannen.
Deze e-mails moeten wel reeds zijn aangemaakt in Menu Content. Dit is waarschijnlijk niet het geval omdat je pas net begonnen bent met het inrichten van je administratie. Dat is geen probleem: je kunt altijd op een later tijdstip de e-mails aanmaken en alsnog toevoegen aan deze lijstmanager.

Stap 4: Groepen #

Belangrijk! In het veld ‘Naam van de nieuwe groep’ geef je een naam voor de groep die alle relaties zal gaan bevatten die zich aan zullen gaan melden voor de nieuwsbrief. Deze groep zal worden ‘gekoppeld’ aan deze lijstmanager: nieuwe aanmelders zullen automatisch worden toegevoegd aan deze groep, en afmelders zullen worden verwijderd uit deze groep. Zorg dat de naam van deze primaire groep lijkt op de naam van de lijstmanager. Bijvoorbeeld: ‘nieuwsbriefabonnees’ bij de lijstmanager van de nieuwsbrief.

Desgewenst kun je hier aangeven dat aanmelders ook moeten worden toegevoegd aan een tweede of derde groep. Deze groepen moeten wel reeds bestaan. Ook kun je aangeven dat aanmelders verwijderd moeten worden uit een groep (dit gebeurt uiteraard alleen als ze al lid waren van die groep).

Stap 5: Samenvatting #

Gefeliciteerd, je bent bijna klaar! De lijstmanager is bewaard en er verschijnt nu een scherm met een samenvatting van al je instellingen. Controleer goed en klik dan op ‘Bewaren en bewerk formulier’, waarna je het aanmeldformulier verder kan vormgeven.

Stap 6: formulier bewerken #

Ga naar Menu Acties | lijstmanager | Formulier

Hier bepaal je de lay out en de velden van het formulier. Klik op de tabbladen om alle instellingen te doen.

Ben je klaar, klik dan op de knop Code voor je website. Hier kun je kiezen uit verschillende opties, zoals de kale of de opgemaakte code. Je kunt een landingspagina van het formulier laten genereren. Je vindt er de downloadlink van de Wordpress-plugin. Die hoef je maar één keer op je site te installeren voor al je toekomstige formulieren.

Lees hier hoe je een aanmeldformulier op je website zet. Wanneer je de code hebt geplaatst, voer dan altijd een test uit.