View Categories

Eigen emaildomein instellen

1 min read

Inhoudstabel

Om e-mail te kunnen versturen onder jouw eigen domein moeten wij kunnen verifieren dat jij de eigenaar bent van, of toegang hebt tot, de domeinnaam. Daarnaast moeten er enkele instellingen worden toegevoegd  op jouw website-server waarmee het voor e-mail ontvangers duidelijk is dat wij namens jouw domeinnaam e-mail mogen versturen. Zo zorgen we dat mail netjes aankomt.
Je hoeft dit niet te doen en in dat geval wordt bij emails die je verstuurt een standaard from-adres gebruikt dat eindigt op ‘e-act.nl’ of ‘e-act2.nl’ of ses.e-act2.nl. Let op: je eigen domeinnaam wordt wel altijd gebruikt bij het reply-to adres. Dus ontvangers van je mail kunnen ten alle tijde antwoorden via het reply-to adres zodat hun reacties op de normale manier bij jou terechtkomen.

Domein instellen #

Wil je graag je eigen domein gebruiken bij het from-adres? Lees dan verder. Let op: om door te gaan is het noodzakelijk dat jij, of je website-beheerder, toegang heeft tot de DNS instellingen.

Ga naar menu “Instellingen | Bedrijf” en klik dan links op het item “Verzenddomein”.

Klik onderin op de “Controleer status…” knop. Heb je nog niet eerder wat ingesteld? Dan verschijnt de melding “Het domein xxx is nog niet aangemeld”.

Klik nu op de knop ‘xxx aanmelden’ waarbij op de plek van ‘xxx’ jouw domeinnaam staat zoals je die bovenin hebt opgegeven. Vervolgens verschijnen de instellingen die je moet overnemen in je DNS.

Je bent nu even klaar in Autorespond. Je moet deze gegevens kopieren en doorgeven aan je website-beheerder (of, indien je zelf de DNS aanpassingen kan maken, ergens opslaan in een bestand). Nu moeten de aanpassingen toegevoegd worden aan de DNS instellingen. Zorg dat je deze records zorgvuldig kopieert, inclusief aanhalingstekens en punten aan het einde! Let op: er kan enige tijd zitten tussen het moment dat je de DNS records hebt toegevoegd en het moment dat de nieuwe status kan worden herkend. Dit kan tussen de enkele uren en twee dagen duren. Ondertussen kun je Autorespond gewoon blijven gebruiken zoals altijd. Ook kan je gewoon mails blijven versturen.

Een dag nadat de DNS wijzigingen zijn doorgevoerd ga je in Autorespond weer naar hetzelfde scherm. Kilk onderin opnieuw op de status knop. Als alles gelukt is, verschijnt de onderstaande melding:

Het domein ‘xxx’ is aangemeld. Klik dan op de knop ‘Valideren’. Als de DNS succesvol is herkend, zal dat worden weergegeven: “Het domein ‘xxx’ is gevalideerd en gereed voor gebruik’.

Als het nog niet zover is, probeer dan enkele uren of een dag later nogmaals. Neem bij vragen contact op met support@autorespond.nl. Succes!

Disclaimer: het kan zijn dat bij een klein percentage van emailadressen alsnog een @xxx.e-act2.nl afzenderadres wordt gebruikt. Dit heeft een technische achtergrond en we zijn momenteel aan het bestuderen hoe we die laatste gevallen ook via de zelf opgegeven domeinnaam kunnen laten versturen.

Reacties