“OptimizeMember is a plugin which works with your OptimizePress sites and pages to provide the ability to secure any page on your site for access by specific user levels which could a membership or an individual product.”.
Autorespond biedt de mogelijkheid om automatisch een Membership lidmaatschap in OptimizeMember aan te maken nadat iemand een lijstmanager heeft ingevuld, of een product heeft gekocht. Hiermee kun je dus eenvoudig mensen na aanmelding of betaling toegang geven tot een groep.
Stap 1 Maak een emailtekst #
Ga naar menu menu Content | Nieuwe e-mailtekst. Deze e-mailtekst wordt gestuurd naar degene die zich heeft aangemeld. In de tekstkun je informatie zetten over de betreffende OptimizeMember inlogpagina, en de gebruikersnaam en wachtwoord dat ze moeten gebruiken om in te loggen. Let op: er zijn twee verplichte items!
- Gebruik de macro’s {relation.userid} en {relation.password} in je tekst! Op het moment dat de e-mail wordt verstuurd, worden hier de Optimize gebruikersnaam en wachtwoord neergezet. Als het om een bestaande Optimize gebruiker gaat die toegang krijgt tot een nieuw Level, geldt vanaf dat moment het nieuwe wachtwoord dat in deze e-mail komt te staan!
- Geef als categorie een unieke naam, bijvoorbeeld ‘Optimize1’ op. Hierdoor weet het systeem dat dit de e-mail is die bij de OptimizeMember-notificatie moet worden gebruikt.
Stap 2 Installeer de Autorespond OptimizeMember plugin #
De Plugin die je nodig hebt, is opgenomen in de WordPress Plugin Directory: https://nl.wordpress.org/plugins/better-om-api/
De plugin zorgt ervoor dat Autorespond kan communiceren met OptimizeMember. Installeer deze plugin en volg de instructies via menu Instellingen | Better OptimizeMember API.
Stap 3 Maak een lijstmanager #
Ga naar menu menu Lijstmanagers en maak een nieuwe lijstmanager aan via de knop rechtsboven. Volg de stappen – zie elders in deze helpteksten voor meer informatie. Let op: zet in stap 2 de opt-in vink uit! (Gebruik je alleen een lijstmanager zonder product-aankoop, dan kun je de opt-in vink wel aanzetten als je dat wilt.) Doorloop alle stappen. Je kunt (later) follow-up e-mails toevoegen maar zorg dat je de e-mailtekst uit stap 1 hier niet gebruikt! Die wordt namelijk al automatisch door het systeem verstuurd en hoef je dus niet nogmaals zelf in te plannen! Bewaar de lijstmanager en open deze weer. Onder tabblad Extra staan bovenin twee integratie-velden. Het eerste veld geef je de volgende waarde (let op dat alle hoofd- en kleine letters goed staan):
OptimizeMemberAction
Het tweede veld vul je in met gegevens die je uit OptimizeMember haalt. Lees hiervoor verder.
Stap 4 Configureer OptimizeMember gegevens #
Ga naar je OptimizeMember site en log in. We moeten enkele gegevens verzamelen. Kopieer elk gegeven in een los bestandje (bv kladblok). Later zetten we al die gegevens in het onderste veld van het LijstManager-scherm. Doe het volgende:
- Noteer de URL van je OptimizeMember site. Normaliter is dit gewoon de URL van je site, dus bijvoorbeeld http://www.mijnsite.nl . Anders kun je in WordPress deze waarde terugvinden bij de Algemene Instellingen, veld ‘Siteadres (URL)’
- Noteer de API key. Ga in het Wordpress menu onderin naar optie OptimizeMember en vervolgens naar submenu “API / Scripting”. Klik daar op “Pro API For Remote Operations” en kopieer de API key waarde (een reeks van letters en cijfers) naar je kladblok.
- Noteer het level (0 tot 10) dat je wilt toekennen als iemand via Autorespond toegang krijgt.
- Wil je dat eventueel bestaande OptimizeMember gebruikers ook weer naar een lager level kunnen worden geplaatst? Noteer dan ‘force=Y’ op je kladblok. Wil je dat niet? Noteer dan ‘force=N’
- Je kan naast een level ook nog zogenaamde packages definieren in OptimizeMember en bij de instellingen opgeven of iemand toegang moet krijgen tot een package (via een ‘addpack=…’ regel in de instellingen hieronder) of dat iemand juist geen toegang meer mag hebben tot een package (via een ‘delpack=…’ regel). Deze addpack en delpack regels zijn niet verplicht om mee te geven. Je hoeft ze alleen toe te voegen aan de instellingen als je hier gebruik van wilt maken
- Zet alle gegevens (zonder haakjes of spaties) onder elkaar als volgt:
url=(de sitenaam uit stap 1, inclusief ‘http://’ of ‘https://’)
key=(key uit stap 2)
level=(level uit stap 3, dit is een waarde van 0 t/m 10)
addpack=package-naam (vul voor ‘package-naam’ de naam van het package in, deze regel kun je weglaten)
delpack=package-naam (vul voor ‘package-naam’ de naam van het package in, deze regel kun je weglaten)
cmd=add (dit kan eventueel ook ‘deactivate’ zijn als je iemand’s account wilt blokkeren, of ‘edit’ als je iets wilt wijzigen)
force=(Y of N, zie stap 4)
email=(de categorie van de emailtekst die je helemaal aan het begin hebt gemaakt)Nog even ter herinnering: in het eerste veld ‘Integratiecode’ heb je als het goed is al de volgende waarde (let op de hoofdletters!) ingevoerd:
OptimizeMemberAction
Het bovenstaande gedeelte zet je in het ‘Configuratie instellingen’ veld van de lijstmanager.
Stap 5 Alleen voor shoppingcart: koppel lijstmanager aan product #
Wil je een betaald Membership lidmaatschap in OptimizeMember aanmaken? Dan moet je, naast bovenstaande acties ook een product van type ‘Dienst’ aanmaken. In de tab Opvolging van de productpagina selecteer je dan in het veld ‘Start lijstmanager’ de eerder gemaakte lijstmanager. Op het moment dat dit product wordt gekocht, wordt dan automatisch een membership aangemaakt.
Reacties