De verschillende kortingsmogelijkheden in de shoppingcart van Autorespond #
Er zijn vier soorten promoties; kortingen, coupons, persoonlijke coupons en staffels/staffelkortingen. Je vindt de promoties via menu Shop | Promoties.
Kortingen zijn algemeen geldig en moeten aan een product worden gekoppeld, voordat ze actief zijn. Een goed voorbeeld is een vroegboekkorting, die tijdelijk geldt, tot een bepaalde datum waarop de prijs omhoog gaat.
Coupons geven ook korting; maar er moet eerst een code worden ingevoerd door de klant, voordat de korting zichtbaar wordt bij het afrekenen. Zo kun je de korting selectief gunnen aan een beperkte groep klanten (bijvoorbeeld relaties die al eerder iets hebben afgenomen).
Persoonlijke coupons zijn voor individuele relaties, die daarmee een persoonlijke korting kunnen krijgen, met of zonder deadline. Deze korting, die dus tijdelijk kan worden gemaakt, wordt geactiveerd op het moment dat er een email wordt gestuurd. Zo heeft de klant die de mail ontvangt, bijvoorbeeld drie dagen de tijd om van deze korting te genieten.
Staffelkortingen zijn kortingen die gelden als een combinatie van één of meerdere producten wordt besteld.
Alle promoties werken pas als ze zijn gekoppeld aan een product. Dat doe je bij het product, onder tabblad Promoties.
Lees hieronder meer info over de verschillende soorten promoties.
1. Kortingen #
Ga naar menu menu Shop | Promoties | Kortingen. Hier vind je een lijst van bestaande kortingen. In deze lijst kun je snel zien voor welke producten die is ingezet.
Klik op Nieuwe korting toevoegen om een nieuwe korting toe te voegen.
- Naam: bijvoorbeeld: vroegboek-korting op e-book. Deze naam wordt niet aan klanten getoond en is voor intern gebruik.
- Geef een waarde voor Omschrijving. Die zal aan de klant worden getoond in de bestelpagina en in de factuur.
- Soort korting: maak een keuze voor een vast bedrag of een percentage.
- Afronden
- Kortingsbedrag: vul het bedrag of percentage in
- Geldigheid van : Stel de datum in tot wanneer de vroegboek-korting van kracht is.
- Korting is eenmalig: deze kun je in de meeste gevallen uit laten staan. Deze geldt alleen voor abonnementen. Als de vink aan staat, wordt de korting alleen berekend voor de eerste abonnementsfactuur en niet voor vervolgfacturen. Staat de vink uit, dan wordt voor alle facturen een korting berekend.
Klik op Bewaren. Je kunt nu de korting koppelen aan een product door het betreffende product te openen en in het tabblad Promoties de korting toevoegen. Pas op dat moment is de korting actief voor dat product (zie onderaan voor meer informatie).
2. Coupons #
Ga naar menu Shop | Promoties | Coupons. Hier vind je een lijst van alle aangemaakte coupons. In deze lijst kun je snel zien hoe vaak een bepaalde coupon al is gebruikt en voor welke producten die is ingezet.
Klik op Nieuwe coupon om een nieuwe coupon-korting toe te voegen.
- Geef een naam: bijvoorbeeld ‘lezers Nieuwsbrief’. Deze naam wordt niet aan klanten getoond en is voor intern gebruik
- Geef een waarde voor Omschrijving. Die zal aan de klant worden getoond in de bestelpagina en in de factuur.
- Soort korting: maak een keuze.
- Korting: voer het kortingsbedrag of het percentage in.
- De vink eenmalige korting kun je uit laten staan. Deze geldt alleen voor abonnementen.
- Geef de datum waar vanaf en tot wanneer de coupons geldig zijn.
- Geef een Code, maximaal 10 karakters zonder spaties of vreemde tekens. Dit is de code die de klant moet invoeren tijdens de bestelling om de korting te activeren.
- Geef het Maximum op (je wilt bijvoorbeeld dat de eerste 6 personen die je ebook bestellen een extra korting krijgen) of geef een hoge waarde op wanneer de korting voor iedereen gaat gelden.
Klik op Bewaren en voeg deze promotie toe aan het product.
3. Persoonlijke coupons #
Persoonlijke coupons zijn kortingen die je kan uitdelen (verspreiden via een email) aan individuele relaties en die eventueel ook nog een beperkte geldigheidsduur hebben. Zo kun je bij een actie aan iedereen een eigen code toesturen die maximaal 24 uur geldig is. De code kan maar 1 x gebruikt worden en is niet meer geldig als de opgegeven termijn verstreken is.
Ga naar menu menu Shop | Promoties | Persoonlijke Coupons. Hier vind je een lijst van bestaande persoonlijke coupons. In deze lijst kun je snel zien: de geldigheid, de soort van korting en voor welke producten die is ingezet. Je kunt een nieuwe persoonlijke coupon aanmaken. Daar geef je de gebruikelijke zaken op: naam, korting en de periode dat de korting actief is. Daarnaast kun je onderaan een geldigheidsduur opgeven in uren. Hier mee geef je aan hoeveel uur een korting beschikbaar is vanaf het moment dat de korting via een email is verspreid naar de doelgroep.
Elke persoon in die doelgroep krijgt een unieke code in de mail en kan vervolgens die code gebruiken in de shop-omgeving.
Sla deze promotie op bij het product onder tabblad promoties.
Hoe komt die unieke code nu in de emails terecht? Je gebruikt hiervoor een macro. Nadat je een nieuwe persoonlijke coupon hebt aangemaakt moet je de persoonlijke coupon-pagina opnieuw openen. Daar zie je onderin het scherm het veld “Macro-code”. Deze macro-code, bijvoorbeeld {PTC_1_4018}, kun je vervolgens invoegen in de emailtekst die je gebruikt. Op de plek waar je die macro in je emailtekst plaatst, zal bij de ontvanger een unieke persoonlijke code staan die kan worden gebruikt bij het bestellen.
4. Staffelkortingen #
Staffelkortingen zijn kortingen die je geeft als klanten meer dan één product kopen in één bestelling.
Dit kunnen meerdere items van hetzelfde product zijn, of items van verschillende producten.
De shoppingcart houdt zelf bij of zo’n korting van toepassing is, afhankelijk van wat de klant in zijn of haar shoppingcart heeft geplaatst. Het enige dat jij moet doen is een staffelkorting definieren en aan één of meerdere producten koppelen.
Ga naar menu Shop | Promoties | Staffels. Klik rechtsboven op Nieuwe staffelkorting en vul de velden in. Je kunt bij veld Soort korting opgeven of de korting in een vast bedrag moet worden uitgedrukt, of dat je een percentage geeft op het bestelde totaalbedrag van de producten die aan de korting verbonden zijn. Ook kun je bij de korting een geldigheidsperiode opgeven.
Bij de knop ‘Alleen combi’s’ geef je aan of de korting alleen geldt als er verschillende producten worden aangeschaft, of dat de korting ook geldt als er meerdere items van hetzelfde product worden aangeschaft. We komen hier later in de voorbeelden onderin nog op terug.
In het veld Gekoppelde producten kun je de producten selecteren die onder de staffelkorting vallen. Selecteer één of meerdere producten die je aan de korting wilt koppelen. Let op: als je verschillende producten in een staffelkorting combineert, dan moeten het producten zijn met hetzelfde BTW percentage.
Met de rechter knop Staffels bijwerken kun je opgeven hoe hoog de korting moet zijn, afhankelijk van het aantal producten. Je kunt hier bijvoorbeeld opgeven dat iemand 20% korting krijgt als jij 2 producten bestelt, maar 40% als hij 5 of meer producten bestelt. Je kunt maximaal 5 ‘staffels’ opgeven.
Voorbeelden
Voorbeeld 1: een combinatiekorting van 50 euro als iemand product A en product B bestelt in één keer
Start een nieuwe korting, geef een naam en een tekst en kies bij Soort korting voor ‘Vast bedrag’. Kruis het vinkje Geldt alleen bij combi’s aan. De klant moet immers zowel product A als product B in het winkelmandje hebben staan. De korting geldt niet als iemand twee keer product A heeft gekozen.
Selecteer in het veld Gekoppelde producten product A en product B. Klik nu op Staffels bijwerken en geef in de bovenste rij bij 1e staffel in het linker veld de waarde ’25’ op. Let op: je geeft 25 op en geen 50 omdat bij twee producten er per item 25 euro korting wordt gegeven: in totaal wordt er dus 50 euro korting berekend.
In het rechter veld geef je de waarde ‘2’ op. Klik op Bewaren en nogmaals op Bewaren.
Voorbeeld 2: een kwantumkorting van 25% als iemand 4 of meer items bestelt uit een set van 10 producten
Als er 8 of meer items worden besteld, geldt een hogere korting van 35%.
Start een nieuwe korting, geef een naam en een tekst en kies bij Soort korting voor ‘Percentage’. Zorg dat het vinkje Geldt alleen bij combi’s niet aangekruist is. Selecteer in het veld Gekoppelde producten de 10 producten en klik nu op Staffels bijwerken en geef in de bovenste rij bij 1e staffel in het linker veld de waarde ’25’ op. In het rechter veld geef je de waarde ‘4’ op. geef in de tweede rij in het linker veld de waarde ‘8’ op en in het rechter veld de waarde ’35’. Klik op Bewaren en nogmaals op Bewaren.
Voorbeeld 3: Neem een vriend mee naar een event voor de helft van de prijs
Eigenlijk is dit een variant op voorbeeld 2, alleen gaat het er hier om dat iemand tweemaal het zelfde item bestelt: voor haarzelf en voor haar vriend. Stel dat het event 500 euro kost, dan zou het haar normaliter 2 x 500 = 1.000 euro kosten. Nu krijgt ze 50% korting op het tweede item en betaalt ze voor het tweede item slechts 250 euro. Totaal betaalt ze dus 750 euro. Dit is dus een korting van 25% vergeleken met het totaalbedrag van 1.000 euro. In dit geval kiezen we dus voor een percentage van 25% bij een staffel van 2 of meer. Zorg er ook voor dat het vinkje Geldt alleen bij combi’s niet aangekruist is.
5. Promoties koppelen aan producten #
Dit doe je per product in de betreffende product-pagina, tabblad Promoties.
Reacties