View Categories

Scenario: Boekingen- en evenementenbeheer met Autorespond

4 min read

Met Autorespond is het mogelijk om tickets te verkopen voor een evenement en automatische (email) follow-up in te stellen, maar Autorespond heeft geen ingebouwde evenementen-kalender of boekingssysteem. Als je gebruik maakt van Wordpress, dan is dit gelukkig gemakkelijk te realiseren. In onderstaande artikel leggen we dit uit.

Instellingen in Autorespond #

Het is in de basis al mogelijk met Autorespond tickets te verkopen voor een evenement en vervolgens op het evenement zelf met QR codes te controleren of bezoekers betaald hebben. De uitleg daarover vind je hier: https://autorespond.nl/docs/qr-registraties/

In het product kun je ook een maximum aantal tickets instellen en eventueel extra informatie vragen middels vrije velden (bijvoobreeld ben je vegetariër?) of middels content-items de prijs voor het event variabel maken (bijvoorbeeld ‘eet je mee?’). Zie de uitleg over het instellen van producten hier: https://autorespond.nl/docs/alles-over-producten/

Middels lijstmanagers of Workflows kun je automatische acties laten starten op basis van specifieke criteria. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringsemails sturen of specifieke acties uitvoeren voor klanten die bepaald keuzes hebben gemaakt bij de aankoop (bijvoorbeeld: iedere klant die vegetariër is in een aparte groep plaatsen). Zie de uitleg over de mogelijkheden van workflows hier: https://autorespond.nl/docs/workflows-in-autorespond/

Ook kun je klanten nog persoonlijker benaderen middels een SMS, bijvoorbeeld als je ze op de dag zelf een bercihtje wilt sturen over het evenement: https://autorespond.nl/docs/sms-campagnes-in-autorespond-opzetten/

Als je gebruik maakt van de embedded shop dan kun je in de shop weergeven hoeveel tickets er nog beschikbaar zijn: https://autorespond.nl/docs/de-embedded-shop-installeren/

Wordpress evenementen plugin #

Autorespond biedt zelf alleen geen kalender om evenementen of boekingsmomenten te tonen. Wel kun je toch heel gemakkelijk (en gratis) een kalender toevoegen op je Wordpress website, waarin je alle informatie toont over je evenement en dan tickets kunt verkopen (en email/sms follow-up instellen) via Autorespond. Je kunt hier bijvoorbeeld de gratis plugin Modern Events Calendar voor gebruiken: https://webnus.net/modern-events-calendar/lite/.

Met die plugin kun je evenementen of boekingen toevoegen aan een kalender op je website met alle informatie over het evenement. Je kunt per evenement een link instellen naar de betaalpagina. Als je die laat linken naar een checkout pagina waarop je de ’embedded shoppingcart’ van Autorespond toont, dan kunnen mensen direct zien hoeveel tickets er nog beschikbaar zijn en afrekenen.

Het voordeel van het gebruik maken van Autorespond voor de betalingsafhandeling is dat je direct alle email follow-up en klantenbeheer in één systeem hebt. Daarnaast biedt Autorespond veel mogelijkheden (zoals orderbumps, productkenmerken, vrije velden en BTW instellingen, betalen in termijnen of automatische incasso) die standaard niet in deze Wordpress plugins zitten.

Toegang verkopen tot gesloten content op je Wordpress website #

Als je naast het verkopen van tickets ook toegang wilt geven tot verborgen content op je Wordpress website (bijvoorbeeld tot een cursus of een groep), dan raden we aan om bij de keuze voor een evenementen plugin vooral te kijken of de plugin gekoppeld kan worden met WPfusion. Zie https://wpfusion.com/documentation/#events voor alle opties. Via WPfusion zijn alle plugins namelijk te koppelen aan Autorespond.

Autorespond heeft via partnersysteem Platform Essentials de premium versie van Modern Events Calender en WPfusion in het pakket (dus bij de prijs inbegrepen als je een account hebt bij Platform Essentials) met bijbehorende premium addons. Hiermee is het mogelijk om de klant na een bestelling een specifieke tag mee te geven waarmee de klant direct wordt aangemaakt als gebruiker in je Wordpress website en toegang krijgt tot alle content die je hebt gekoppeld aan die tag.

Bij Platform Essentials gebruiken platform eigenaren dit bijvoorbeeld om klanten voor een specifiek evenement in een aparte community groep te plaatsen, zodat er via het platform met elkaar gecommuniceerd kan worden en gebruikers kunnen zien welke andere leden van de community ook naar het evenement komen (of zijn gegaan). Via die groep kunnen bijvoorbeeld foto’s gedeeld worden van het evenement of andere updates gegevens worden.

In dit document lees je meer over de koppeling tussen Autorespond en WPfusion om zo middels tags direct automatische acties en toegang te ontsluiten op je eigen Wordpress website. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden hiermee te realiseren!

Reacties